szombat, július 28, 2012

Sárgabarack project 2012

Miután leszedtük az összes sárgabarackot a fánkról, véget ért erre az évre a sárgabarack project. Kaptak a gyümölcsből a rokonok is, és amellett, hogy természetesen eszegettük is rendesen és süteménybe is került, sikerült még 4-4 kilóból sárgabarackdzsemet, vaníliás sárgabarackdzsemet és citromos-vaníliás baracklekvárt is főzni. A dzsemet minden évben ugyanúgy készítem, mivel így tökéletes, ahogy van, nem is gondolkodtam semmiféle változtatáson. Aztán megláttam Babette verzióját, és ihletet adott Anna is (köszönöm :), így készültek idén ezek a variációk. Mindhárom nagyon-nagyon finom a maga nemében, érdemes kísérletezni az ízekkel. (A képeken a citromos-vaníliás barackíz, kár, hogy az illata nem jön át. A dzsem természetesen kicsit darabosabb, de pont az a jó benne. :) Sok sikert hozzá!


Sárgabarackdzsem (Hosszú évek óta így készítem a dzsemet. Lekvárt nem is szoktam főzni, süteményekbe is ez a finom dzsem kerül.)

Hozzávalók kb. 11 db 370 ml-es üveghez:
  • 4 kg sárgabarack (tisztán mérve)
  • 1,4 kg kristálycukor
  • 2 csomag (2 x 80 g) Knorr dzsem kocsonyásító és tartósító

  • A gyümölcsöt alaposan megmostam, majd kettévágva magvaltam és eltávolítottam az esetleges hibás részeket (ezután mértem, így kell 4 kg-nak lennie).
  • A darabolt gyümölcsöt nagy lábasba tettem, hozzáadtam a cukrot, összekevertem és állni hagytam fél óráig.
  • Ezután főzni kezdtem. Amikor felforrt, kis lángon főztem tovább, folyton keverve. Addig főztem, amíg szép sima lett a teteje, a főzéstől/forrástól már egyáltalán nem vetett habot.
  • Amikor elkészült a dzsem, elzártam alatta a lángot, kisebb adagokban rászórtam a tartósítót, elkevertem benne.
  • Végül üvegekbe szedtem, lezártam, és szobahőmérsékleten hagytam kihűlni. Ezután került a kamrapolcra.


Vaníliás sárgabarackdzsem (Babette ötlete alapján, nagyon finom! )

Hozzávalók kb. 11 db 370 ml-es üveghez:
  • 4 kg sárgabarack (tisztán mérve)
  • 1,4 kg kristálycukor
  • 2 csomag (2 x 80 g) Knorr dzsem kocsonyásító és tartósító
  • 4 csomag Bourbon vaníliás cukor

  • Ugyanúgy készül, mint a sima sárgabarackdzsem, azzal a különbséggel, hogy a főzési idő vége felé hozzáadtam a vaníliás cukrot is, majd ezzel főztem készre. Ezután az előzőekben leírtak szerint jártam el.


Citromos-vaníliás sárgabarackíz (Idén először lekvárt is főztem sárgabarackból. Ha egy kicsit több cukrot adunk hozzá, akkor nem is kell tartósítószert használni, akkor is eláll. Mi nem szeretjük nagyon édesen, így gyümölcskilogrammonként fél kiló cukorral főztem. Az ízesítés ötlete Annától, bár nálam az alkohol kimaradt, de így is nagyon finom lett!)

Hozzávalók kb. 10 db 370 ml-es üveghez:
  • 4 kg sárgabarack (tisztán méve)
  • 2 kg kristálycukor
  • 4 csomag vaníliás cukor
  • 4 evőkanál frissen facsart citromlé
  • 2 kiskanál nátrium-benzoát

  • A gyümölcsöt alaposan megmostam, majd kettévágva magvaltam és eltávolítottam az esetleges hibás részeket (ezután mértem, így kell 4 kg-nak lennie).
  • Egy nagy lábasba raktam 1 kg darabolt gyümölcsöt, megszórtam fél kg cukorral, majd újra gyümölcs és cukor következett, szép sorban, a tetejére végül cukor került.
  • A lábast letakartam, és egy napig állni hagytam.
  • Másnap botmixerrel az egészet pürésítettem, majd főzni kezdtem.
  • Eleinte nagyon habos volt, aztán a szép lassú főzéssel elfőtte a habját és sűrűsödni is kezdett.
  • A főzési idő vége felé belekevertem a vaníliás cukrot, a citromlevet és a tartósítót is, majd készre, szép simára, fényesre főztem a lekvárt.
  • Forrón üvegekbe töltöttem, lezártam, és száraz dunsztban hagytam kihűlni. Két nap múlva szedtem ki és raktam a kamrapolcra.

16 megjegyzés:

  1. Mindegyik csodafinom lehet:) De jó lesz majd télen, lehet válogatni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szeretjük a házi dzsemet, lekvárt, nálunk a sárgabarackból fogy a legtöbb: palacsintába, süteményekbe vagy reggelire kaláccsal, vajjal, kakaóval... :)

      Törlés
  2. Nagyon szép a színe! Én még nem ízesítettem a sárgabaracklekvárt, natúran is nagyon finom. Hasonlóan főzöm, mint Te, bár nem szoktam mérni a cukrot, kóstolgatom, s szükség szerint pótolom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gyönyörű pirosasra értek a barackok, szerintem ettől lett ilyen szép színű. Eddig én sem ízesítettem, de érdemes kipróbálni a vaníliát és a citromot is, még finomabb lesz tőle a lekvár vagy a dzsem! :)

      Törlés
  3. A színe nagyon szép. Eddig csak naranccsal ízesítettem baracklekvárt,v. dzsemet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tücsi, naranccsal vagy narancslével is nagyon finom lehet, köszönöm az ötletet! :)

      Törlés
  4. Csodás!:) Sajnos, nálunk az idén alig termett barack:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, az idei árakat elnézve különösen hálás vagyok a kis fánknak, hogy ilyen szép terméssel ajándékozott meg minket! :)

      Törlés
  5. Örülök, hogy ízlett! Remek képeket készítettél!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az ötletet, tényleg nagyon finom íze van vaníliával turbózva! :)

      Törlés
  6. Nagyon szép a színe! Az íze is finom lehet vaníliával is meg citrommal is. Az idén én levendulával ízesítettem egy kis adagot. Finom, illatos lett:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Levendulával idén az eper-meggy dzsemet ízesítettem-illatosítottam, nagyon finom lett az is, biztosan jó sárgabarackkal is! :)

      Törlés
  7. Mindegyik csodás lett! A fotók is szépek :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az ötlete, tényleg finom lett! :)

      Törlés
  8. Húúú, mennyi finomság!! Én is főztem lekvárt sárgabarackból (is) Anyukámmal. Nálunk is a s.barack lekvár a kedvenc, emiatt ebből mindig sokkal több lekvárt készítünk, mint más gyümölcsökből.
    Klassz mindhárom nálad, tetszenek nagyon.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gabi, nálad is biztosan sok fogy, olyan sok finomságot sütsz! :)

      Törlés