vasárnap, október 13, 2013

Koma leves

Hosszú évek óta sorakozik már a polcon a szakácskönyvek között ez a Sörös ételek című kiadvány, néhány lefűzhető receptet tartalmazva. Az előételekben, levesekben, főételekben és desszertekben közös, hogy mindegyik valamilyen sörrel készül.


Közöttük találtam a koma levest. Igazi, tartalmas leves, őszi vagy téli, hűvös napokon friss kenyérrel nagyon finom tud lenni. Miközben főztem, elgondolkodtam, hogy a mai fiatalok tudják-e egyáltalán, kicsoda-micsoda is az a koma. Szerintem ez a fogalom egyre inkább kiszorul a szóhasználatunkból és az életünkből, igazából már mi se nagyon használjuk. Gyerekkoromból még emlékszem rá, a szüleimnek, nagyszüleimnek még volt komája, komaasszonya, és így is emlegették, így szólították egymást. A Magyar Néprajzi Lexikon meghatározása szerint: "Olyan férfi vagy nő barát, aki egy másik férfival vagy nővel általában valamilyen rítus folytán meghatározott, közeli viszonyba kerül. A koma sohasem rokon, de a komaság gyakran a rokonoknál személyesebb, közelebbi kapcsolatot jelent. A koma anyagi és erkölcsi segítséget nyújtó bázis, amely a rokoni és lokális kapcsolatokon túl összeköti az egyént a társadalommal. Komának, komaasszonynak a keresztszülőpárok, a keresztvíz alá tartott gyermek szülei hívják egymást." A forrás szerint létezik még lógós koma, legénykoma, katonakoma, borkoma, bagókoma vagy leánykoma is. :)
Nem tudom, a leves elnevezésének mi az eredete, mindenesetre bátran vendégül láthatjuk vele a fentebb említett kománkat, nem fogunk szégyent vallani. :) Sok sikert hozzá!


Hozzávalók:
  • 25 dkg szárazbab (nálam gyöngybab)
  • 5 dkg füstölt szalonna
  • 1 nagyobb fej vöröshagyma
  • pirospaprika, só, őrölt bors, babérlevél
  • kb. 30 dkg savanyú káposzta
  • 3 szál sárgarépa
  • 1 szál petrezselyemgyökér
  • 5 dl Stella Artois
  • 20 dkg füstölt kolbász
  • 3 dl tejföl
  • 1,5 evőkanál finomliszt
  • kevés cukor


  • A babot a főzés előtti este megmostam és annyi hideg vizet öntöttem rá, amennyi bőven ellepte - egy éjszakán át áztattam.
  • Másnap leszűrtem, tiszta, sóval ízesített vízben majdnem teljesen puhára főztem.
  • A szalonnát apró kockákra vágtam, nagy lábasban pirítani kezdtem.
  • Hozzáadtam a megtisztított és apró kockákra vágott vöröshagymát, megpirítottam.
  • A tűzről levéve meghintettem pirospaprikával, hozzáadtam a kicsit megvagdosott káposztát és a megtisztított, vékony karikákra vágott zöldségféléket.
  • A sörrel és vízzel felengedtem, és kis lángon főzni kezdtem, ízesítettem babérlevéllel, kevés sóval és őrölt borssal.
  • Amikor a zöldségek félig megfőttem, akkor adtam hozzá az előkészített, leszűrt babot.
  • A kolbászt felkarikáztam, serpenyőben kissé megpirítottam, majd a szinte már teljesen kész leveshez adtam.
  • A tejfölt elkevertem a liszttel, hőkiegyenlítéses módszerrel behabartam vele a levest.
  • Végül kevéske cukorral ízesítettem, puha, friss kenyérrel tálaltam.

13 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta, szívesen lennék a komaasszonyod :)

    VálaszTörlés
  2. De jól néz ki, ezt el fogom készítni acsaládnak, a neve is nagyon jó:) Azén gyerekeim biztosan nem tudják, hogy ki is az a koma:) Mondjuk, azt én sem tudom milyen lehet a lógós koma:)

    VálaszTörlés
  3. De jó lenne nálatok komának lenni:-) Ízletes leves, legközelebb, ha jön hozzánk valamelyik kománk, ilyennel várom. Mi még használjuk a koma, komaasszony szót, de leginkább tréfálkozva. A keresztgyerekeink szüleit hívjuk így.

    VálaszTörlés
  4. Igazán finom tartalmas levest főztél! Ez igen , nagyon a kedvemre való!
    A lányom keresztapja szokott engem kománénak titulálni, naqgyon kedvelem...

    VálaszTörlés
  5. Nálunk is használjuk még a koma szót, gyerekek keresztszüleire nálunk is:) Isteni ez a leves, nagyon kipróbálós:)

    VálaszTörlés
  6. De jól néz ki ez a leves, itthon a férfiak értékelnék szerintem :)

    VálaszTörlés
  7. Felénk teljesen természetes a Koma és Komaasszony,
    Kománé megnevezés-a gyermek keresztszülői!
    Mint a Sógor és Sógornő-ők a férj, vagy feleség testvérei.
    A levesed egyébiránt elképesztően néz ki (jól! :)!
    Ilyet nagyon gyakran főzök ősztől, télen át;
    pont olyan, mint a korhelylevesem (sör nélkül :), csak babbal,
    alias szabolcsi bableves, savanyú káposztával
    -Bódi Margónál láttam pár éve, azóta főzöm rendületlenül! :)))

    VálaszTörlés
  8. Nagyon finom és kiadós leves. :)
    Nálunk is használjuk még a "koma" szót, ugyancsak gyerekek keresztszüleire. :)

    VálaszTörlés
  9. Komaasszony, nagyon finomat főztél, a férjem kedvenc levesét :) Küldöm hozzád kóstolóra, szerintem komálná :)

    VálaszTörlés
  10. Ez a leves fantasztikus, igazán nagy köszönet érte, ugyanis nem vagyok túl kreatív leves-téren és ez csodálatosan néz ki!! Képzeld, a férjem és a legjobb barátja "komámnak" szólítják egymást, de hogy ez mennyire tudatos...na majd kinyomozom! ;-)

    VálaszTörlés
  11. A levesed istenien néz ki, télidőben én is megfőzöm. Az elnevezésével kapcsolatban csak találgatok: mivel a koma a család igen kedves embere volt, megérdemelte, hogy ilyen finomságokkal kínálják meg, mint ez a leves is.
    Trollanyunak válaszolom: Lógó koma az volt, aki nem tartotta ugyan keresztvíz alá a gyereket, de hivatalos volt a keresztelésre. A mi vidékünkön szokás volt 8-10 baráti házaspárt is meghívni a keresztelőre. Őket mindet keresztanyámnak-keresztapámnak kellett szólítani, de kevesebb joguk volt, mint a tartó keresztszülőknek. Például konfirmálás alkalmával a tartó keresztszülő volt jogosult a keresztgyermekkel együtt felvenni az első úrvacsorát.(Nekem legalább 20 keresztszülőm volt - egy keresztanyám még él, 94 éves - mert a testvérek keresztszüleit is mindannyian keresztanyámnak-keresztapámnak szólítottuk. Az első fiam születésekor nekünk is voltak lógó komáink, a legfiatalabb akkor 10 éves volt, időnként az asztal alá bújt játszani. Kialakult rendje volt a komaság öröklésének, így lett ez a fiú tízévesen keresztapa. Elnézést kérek, hogy kicsit bőbeszédű voltam.

    VálaszTörlés
  12. Tartalmas levest készítettél. Nem csak komám, a család is örül majd neki:-)

    VálaszTörlés
  13. Köszönöm, kedves komámasszonyok, Marisznak pedig külön köszönet a részletes leírásért! :) Egyébként nálunk is a keresztszüleink és a szüleim nevezték egymásnak komának, komaasszonynak! :)

    VálaszTörlés