kedd, július 26, 2011

Vödrös savanyúság 1

Idén igazából nem is akartam savanyúságot berakni, mivel még van jó néhány üveg a tavalyi uborkából, vegyes vágottból és az almapaprikából is maradt még. Kaptam viszont a férjemtől két gyönyörűséges, 10 literes Tupperware zárható vödröt, anyósoméktól és anyukáméktól pedig két jó nagy adag berakni való uborkát. Így aztán vödrös savanyúság készült, mégpedig kétféle. Az első verzióhoz az alaplevet csak hidegen kellett összekeverni, a másiknál viszont fel kellett forralni az alaplé hozzávalóit, lehűteni, és ezután mehetett bele a savanyítandó finomság. Jelen bejegyzés a hidegen összekeverendő alaplé leírása, ezt kb. három hete tettem el. Ma kóstoltuk először: kellemesen savanykás, finom, ropogós uborka az eredmény. Természetesen nemcsak uborkát, hanem bármilyen savanyítani való zöldségfélét tehetünk az alaplébe. Sok sikert hozzá!


Hozzávalók (10 l-es vödörhöz):
  • 3,5 l víz
  • 35 dkg kristálycukor
  • 20 dkg só (nem jódozott!)
  • 4 dl 10 %-os ételecet
  • 1 teáskanál citromsav
  • 1 mokkáskanál borkénpor
  • 5 babérlevél
  • 1 evőkanál nátrium-benzoát
  • 1 evőkanál egész fekete bors


  • Az alapléhez szükséges hozzávalókat hidegen összekevertem. Nem baj, ha a citromsav nem oldódik fel teljesen a lében, idővel a vödörben ez majd bekövetkezik.
  • A kész levet a vödörbe töltöttem, kb. félig lett tele. Mivel mi szeretjük a kaprot, megmostam néhány szép szálat, és ezt is a vödörbe tettem.
  • Az uborkákat kb. fél órára beáztattam, ezalatt a szennyeződések feláznak és könnyebb eltávolítani őket. Ezután folyó víz alatt, körömkefével nagyon alaposan megtisztítottam, megmostam minden egyes darabot. Fontos az alapos tisztítás, mivel ha egy kicsi szennyeződés is marad az uborkán, az egész munkánk kárba veszhet.
  • A megmosott uborkát a lébe helyeztem, majd rázártam a tetőt. Nekem most szinte tele is lett a vödör, de nem baj, ha kevesebb uborkánk van, a vödröt folyamatosan fel lehet tölteni.
  • Fontos, hogy a lé ellepje a zöldségeket.
  • Ezután az uborkát egy héten keresztül minden nap megkevertem szedőkanállal (kézzel nem szabad belenyúlni, mert könnyebben romlik).
  • Természetesen nemcsak egyféle alapanyagot használhatunk, készülhet vegyesen is. Kerülhet bele pl. paprika, hagyma, fokhagyma, karfiol, bébipatisszon, zöldparadicsom, stb.
  • Folyamatosan fogyasztható, felbontás után nem romlik.


5 megjegyzés:

  1. ezek az arányok a felfőzött lénél is? Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hű, ezt a megjegyzést csak most vettem észre, nagyon sajnálom! :( Nem, a felfőzött lé nem ugyanezzel a recepttel készült, ott mások az arányok. :) Ha legközelebb újra készítek, felteszem azt is! :)

      Törlés
  2. Szuper recept, köszönöm szépen, örülök, hogy megtaláltam! Nagyon jók az arányok, amit eddig próbáltam, az túl ecetes és édes volt!!! Ez TÖKÉLETES, isteni finom! Beírtam a receptes könyvembe! Üdv: Zsuzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy sikerült és hogy ízlik is! :) Tervezek még egy csemege uborka receptet is feltenni, nemrég raktam be, most kóstoltuk, és az is nagyon finom! :)

      Törlés