vasárnap, szeptember 14, 2014

Csikós tokány

Ritkábban jelentkezek a blogon, és sajnos nézelődni sincs túl sok időm, mozgalmas napok, hetek vannak mögöttem. Az augusztus vége - szeptember eleje a nagyok költöztetésével és az ezzel járó szervezéssel, beszerzéssel, pakolással, költözéssel, utazgatással telt, Csillut vissza Szegedre, Ádámot Pestre költöztettük. Egy-két hétvége nem is volt olyan egyszerű, a sok egyéb tennivaló mellett rendesen logisztikázni kellett, hogy mindenkinek megfelelő és kedvére való legyen a menü is: Csillu paleózik, Ádám laktózérzékeny, Csenge "csak" szimplán válogat, a férjemnél pedig a lúgosító ételeket kell előnyben részesítenem. Nekem pedig ezek után már mindegy is, ugye. :) De nem panaszkodom, ügyesen megoldottunk mindent, most aztán volt lehetőségem a konyhában sürögni-forogni. :) Szóval sütöttem-főztem az utóbbi időben is (sőt, még befőztem is), csak a fotózásra már nem maradt idő és energia. Most viszonylag csendesebb hétvégénk volt, így lencsevégre kerülhetett ez a nem igazán fotogén, viszont annál finomabb étel. Gyönyörű húsos kolozsvári szalonnát kaptam a kedvenc hentesünktől, ezzel készült lapockából, lecsós alapon, végül behabarva tejszínnel-tejföllel. Köretként leginkább nokedli való mellé, sok sikert hozzá!


Hozzávalók:
  • 2-3 evőkanál olaj
  • 20-25 dkg húsos füstölt szalonna (kolozsvári)
  • 2 nagy vöröshagyma
  • 1 kg sertéslapocka
  • őrölt pirospaprika, só
  • 2 zöldpaprika
  • 2 paradicsom
  • 2 dl tejszín
  • 1 dl tejföl
  • 1 evőkanál liszt


  • A szalonnát vékony csíkokra vágtam, a megtisztított vöröshagymát apróra kockáztam, a húst kisujjnyi csíkokra metéltem.
  • Nagyobb lábasban felhevítettem az olajat, hozzáadtam a szalonnát, pirítani kezdtem.
  • Amikor már jó pirult volt, beletettem a hagymakockákat és a húst, a hús fehéredéséig együtt pirítottam.
  • Ekkor levettem a tűzről, megszórtam pirospaprikával és sóval, beledaraboltam a megmosott paprikát és paradicsomot. (A paradicsom héját tetszés szerint előtte el is lehet távolítani, a sózásnál pedig vegyük figyelembe a szalonna sósságát is!)
  • A tűzre visszatéve felöntöttem kb. 2-2,5 dl vízzel, és kis lángon, lefedve a hús puhulásáig főztem.
  • A főzési idő vége felé a fedőt levettem, és hagytam, hogy az étel szinte zsírjára süljön.
  • Közben elkevertem a tejszínt, a tejfölt és a lisztet, majd behabartam vele a húst.
  • Nokedlivel körítve tálaltam.

12 megjegyzés:

  1. Engem ezek a finom szaftos husik mindig levesznek a lábamról. Nagyon guszta látvány, még a nokedlinek is olyan csodás sárga színe van. Ha lehetne közelebb húznám most magamhoz. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Anyukám házi tojásából van a nokedli, ezért olyan szép a színe! :)

      Törlés
  2. Nagyon ügyesen mátrixoltad a családot, hogy mindenkinél minden rendben legyen :-)

    Ez a fogás pedig egyszerűen mesés!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, Viki! :) Néha nagyon nem volt egyszerű, de megoldottunk mindent. Szép lassan majd hozzászokok, hogy zömmel már csak hárman vagyunk itthon. :)

      Törlés
  3. Méghogy nem fotogén az étel! Csoda guszta.
    De hogy mennyire találékony a magyar, egy egyszerű tejfölös pörkölt máris csikós tokány néven fut. :)

    VálaszTörlés
  4. Nem kevés munka lehet megszervezni ki mit ehet kinek mit főzhetsz. le a kalappal előtted :)

    VálaszTörlés
  5. Én is akarok egyszer ilyet :) Nagyon ínycsiklandó :)

    VálaszTörlés
  6. Remekmű! Nem egyszerű feladat a költöztetés, hát még a konyhai tündérkedésed a családban, lenyűgözően jól veszed az akadályokat!!! :)

    VálaszTörlés
  7. Nem volt könnyű dolgod, az biztos, de ügyesen megoldottad! :)
    Sok sikert a nagyobbaknak az új egyetemi tanévhez!
    A tokánykád pedig nagyon guszta, nekünk is nagyon ízlene.:)

    VálaszTörlés
  8. Húh, ez nagyon fincsi lehet! Nálunk sem egyszerű mindenki kedvére tenni, átérzem a problémát. Kitartást hozzá! :)

    VálaszTörlés
  9. Nem könnyű az Anyák dolga :-) Azért gondolom ezt az ételt az egész család szereti? Nagyon guszta!

    VálaszTörlés
  10. De csábítóan néz ki! Amint végigtekergettem, hogy megszemléljem az utóbbi, csodásabbnál csodásabb ételeidet, bizony itt nyeltem a legnagyobbat. Még hogy nem fotogén:-) Vagy csak egyszerűen csodákra vagy képes fotózás során:-)

    VálaszTörlés