szombat, április 14, 2012

Színes farsangi kalács

Gondolom, vidám színei miatt kaphatta ez a kalács a farsangi nevet. Ötletessége miatt kerül fel a blogra, egy sima fonott kalácsot egy kis színezéssel és díszítéssel különlegesebbé lehet tenni. A tésztáját nem igazán ajánlom, eléggé megszenvedtem vele, és még így sem tökéletes a végeredmény. Az eredeti leírás szerint kezdtem el készíteni, de annyira kemény, száraz volt a tészta, hogy kénytelen voltam még egy kis tejet adni hozzá. Utólag lehet, hogy még többet is elbírt volna. Szóval ha el szeretnétek készíteni, mindenképpen valamilyen jól bevált kalácsrecepttel érdemes, a tésztát harmadolva színezni, aztán fonni, sütni, csokizni és díszíteni. Sok sikert hozzá!


Hozzávalók:
  • 2 + 1,5 dl tej
  • 10 dkg + 1 teáskanál kristálycukor
  • 2,5 dkg élesztő
  • 60 dkg + 1 evőkanál finomliszt
  • pici só
  • 4 evőkanál étolaj
  • 1 csomag puncsízű pudingpor
  • 1 evőkanál kakaópor
a forma és a kalács kenéséhez:
  • kevés vaj és langyos tej
a tetejére:
  • 20 dkg ét tortabevonó
  • 2 evőkanál étolaj


  • 2 dl tejet meglangyosítottam és feloldottam benne 1 teáskanál kristálycukrot.
  • Belemorzsoltam az élesztőt, és hagytam felfutni.
  • Közben dagasztótálba szitáltam a lisztet, hozzáadtam a sót, az olajat, a cukrot és az időközben felfutott élesztőt, majd géppel dagasztani kezdtem. Nagyon nehezen állt össze, ezért inkább kézzel dolgoztam egynemű tésztává.
  • Ezután a tésztát három részre osztottam.
  • Fél deci tejben elkevertem a pudingport, másik fél deciben az 1 evőkanál lisztet, a harmadik fél deciben pedig a kakaóport.
  • A lisztes tejet az első adag tésztához dolgoztam, ezt már dagasztógéppel dagasztottam tovább, majd letakarva pihenni hagytam fél óráig.
  • Ugyanígy a második tésztaadaghoz dolgoztam a pudingporos tejet, dagasztottam, kelesztettem fél óráig.
  • A harmadik tésztacipóhoz a kakaóporos tejet adtam, szintén dagasztás és kelesztés következett.
  • Végül a megkelt tésztákból kb. 60 centi hosszú rudakat sodortam, amiket hármas fonással összefontam.
  • Egy koszorúformát vajjal alaposan kikentem, majd ügyesen belehelyeztem a fonatot, a két végét összenyomtam.
  • Letakarva másfél órán át kelesztettem, majd langyos tejjel megkentem a tetejét.
  • A sütőt előmelegítettem 220 fokra, a tésztát alufóliával letakarva kezdtem sütni. Így sült jó fél órán át, majd az alufóliát eltávolítva még kb. negyedóráig sütöttem.
  • A sütőből kivéve hűlni hagytam, majd kivettem a formából.
  • A tortabevonót az olajjal gőz fölött megolvasztottam, és bevontam vele a kalács tetejét. (Nem gond, ha itt-ott az oldalán is lecsorog a csokimáz.)
  • Végül a máz teljes dermedése előtt színes szórócukorral díszítettem.

17 megjegyzés:

  1. Ez gyönyörű lett, szívesen elmajszolnék egy szeletkét belőle :)

    VálaszTörlés
  2. De jó ötlet, nagyon tetszik!! :)) Szépséges lett, nálam nincs olyan, hogy száraz, mert egy pohár kakaó vagy tej mellé tökéletes!! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen igazad van, utóbb kiderült, hogy vajjal és meleg kakaóval nem is olyan rossz! :)

      Törlés
  3. Meseszép, tényleg nagyon vidám kalács:) Nagyon klassz ez a tricolor:) Engem sem zavar, hogy száraz, tea mellé tökéletes:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, tea vagy kakaó vagy vaj vagy méz vagy lekvár vagy ... :)

      Törlés
  4. Nagyon szép lett, elsőként azt kerestem meg, mitől lett rózsaszín az egyik rész. Nagyon ötletes, szívesen elkészíteném.

    VálaszTörlés
  5. Gyönyörű lett a kalácsod, kívül-belül egyaránt, nem néz ki száraznak :)

    VálaszTörlés
  6. Ez mindenképpen gyönyörű lett, és imádom rajta a fényes cukor díszgyöngyöket, illik hozzá! Nekem is van egy kalács receptem, ami színes farsangi kalács névre hallgat (az egyik sütis könyvemben van) és ugyanígy néz ki a fotóján... Majd megnézem, hogy ugyanez a recept-e.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem biztosan az lesz, nekem is sütis könyvből van és ezen a néven szerepel a könyvben is (Csábító házi sütemények). :) Én is szeretem ezeket a csili-vili cukorgyöngyöket, ehhez a kalácshoz ráadásul színben is illenek! :)

      Törlés
  7. Nagyon jól néz ki:) Az a nap, amelyiket ilyen kalács majszolásával kezdünk, csak vidám lehet:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg nagyon vidám! A gyerekeim legszívesebben minden nap ilyet vinnének tízóraira:)

      Törlés
  8. Nekem még nincs kalács receptem, hacsak mamikám régi fonott kalácsa nem számít ide, bár azt sem készítettem el soha, de ezt a receptet mentem, mert nézegtve a végeredményt, kedvet kaptam hozzá:)Szerintem gyerkőcök kedvet éreznének beleharapni, márcsak a szép, színes cukorkák miatt is...:)

    VálaszTörlés