kedd, április 17, 2012

Vendégposzt: édesanyám omlós almása

Mondhatnám, hogy én sütöttem, csak nem lenne igaz. Az én drága anyukám - hogy mentesítsen egy kicsit a hétvégi teendők alól - sütött nekünk egy nagy tepsi almás süteményt. Ha almás süti, akkor anyukám mindig így készíti. Amikor elkértem a receptet, anyukám elővette az eredetileg 1936-ban (!) megjelent Váncza süteményeskönyv tizennegyedik, háromszorosra bővített (1985-ös) kiadását. Olyan jó volt lapozni ezt a kis, megsárgult lapokból álló könyvet, a kissé régies nyelvezetével és a rajzolt sütemény-képekkel. Az Omlós almás a 150. recept, a cím után zárójelben: "Igen jó". Hát ezt tanúsíthatom, igen jó, vagyis nem lehet csak egy szeletet enni belőle. Annyira finom, könnyed, jóízű, nevéhez méltóan omlós, hogy egyszerűen nem lehet abbahagyni. Próbáljátok ki, majd meglátjátok! Sok sikert hozzá!


Hozzávalók:
a tésztához:
  • 50 dkg finomliszt
  • 15 dkg zsír
  • 1 csomag sütőpor
  • 14 dkg cukor
  • 3 tojássárgája
  • kb. 2-2,5 dl tejföl (az eredeti recept szerint 1 evőkanál)
a töltelékhez:
  • 1,5 kg alma
  • 3-4 evőkanál kristálycukor
  • 1 teáskanál fahéj
a tetejére:
  • 1 tojás
  • porcukor


    • A lisztet gyúródeszkára szitálta, elkeverte benne a sütőport, és összemorzsolta a zsírral.
    • Hozzáadta a tojássárgákat, a cukrot és a tejfölt, és egynemű tésztává gyúrta.
    • A tészta a hűtőben pihent, amíg elkészült a töltelék. Ehhez az almákat meghámozta, magházukat eltávolította, és kis kockákra darabolta őket.
    • Nagy lábasban a cukorral megpárolta, végül ízesítette a fahéjjal, és megvárta, amíg kihűl.
    • Egy kb. 30 * 35 centis tepsit sütőpapírral kibélelt.
    • A tészta nagyobbik felét tepsi méretűre nyújtotta, kibélelte vele a sütőpapíros tepsit.
    • Rásimította a tölteléket, majd befedte a másik, kisebb tésztacipóból méretre nyújtott lappal.
    • Tetejét villával megszurkálta, majd lekente az enyhén felvert tojással, és előmelegített, közepesen forró sütőben szép barnássárgára sütötte.
    • Kihűlés után kockákra szeletelte, porcukorral meghintve tálalta.

    19 megjegyzés:

    1. Meseszép, szeretem az almás pitét, illetve szeretném, mert idén 400 forint kilója a környékünkön! Anno pedig ládaszámra vettük és ettük...

      VálaszTörlés
    2. Nemér!! Ez gyönyörű, imádom! Még szerencse, hogy nem olyan régen ettem, nekem a barátosnőm hozott, az is sok-sok almával készült!! :)

      VálaszTörlés
    3. Nagyon guszta anyukád almása is!Nálunk megunhatatlan, egyszerűen nem tudok annyit sütni, hogy a párom megunná.

      VálaszTörlés
    4. Gyönyörűen szeletelted ezeket a fincsi almás sütiket (Te vagy az Anyukád, nem tudom, de nagyon szép)! :)A recept szerint szerintem az íze is "igen jó" lehet! :D

      Nekem is van egy "finom almás lepényem", melyet én is mindig Anyukám "ezer éves" besárgult (néhol megszakadt, szétesett) süteményes könyvéből sütök mindig, mert az is annyira finom, omlós és puha, és mert a családom nagy kedvence.
      Feltétlenül megsütöm majd az Anyukád almását is, mert nagyon tetszik a recept!
      (Ha Anyukád ilyen finomságokat süt, akkor hozhatsz máskor is a süteményeiből! ;-)

      VálaszTörlés
      Válaszok
      1. (most vettem észre visszaolvasva, hogy mennyi hozzáadott szót írtam feleslegesen a kommentembe - tudjuk be annak, hogy hajnal 5 óra van és még nem tértem észhez rendesen:))

        Törlés
    5. Azt hiszem nekem is ez a Váncza receptkönyv van meg, stimmelnek a megsárgult lapok is. Mamikámtól hoztam el a nyáron ezt a kincset és hát igen..., lehet az anyukánk áldott kezeivel készült almás sütinél finomabb eledelt elképzelni?

      VálaszTörlés
    6. Megütötte, és milyen jól tette....gyakran sül nálunk is almás, igazi békebeli házi sütemény:)))

      VálaszTörlés
    7. Szóval nem esett messze az alma a fájától:-) Édesanyád is remekül süt, gondolom főz is.
      Az említett könyvnek nekem is megvan egy része, hugicáim "elolvasták" gyerekkorukba:-) Már sütöttem belőle néhány sütit.

      VálaszTörlés
    8. Lányok, köszönöm, anyukám nevében is! :)

      VálaszTörlés
      Válaszok
      1. Szia Hannka! Én mióta ezt mondtad csak ezt sütöm,és isteni finom,a párom oldaláról írok,de füriné vagyok Zsuzsi,a Facebbokról.A Trüffel tortádat megint megsütöttem,az még igazán csokis finomság.Köszi, Zsuzsi

        Törlés
      2. Szia Zsuzsi! :) Örülök, hogy írtál, annak pedig még inkább, hogy ti is szeretitek ezeket a sütiket. :) Üdv.: Hankka

        Törlés
    9. Imádom, pedig, ha tudnád, hogy almát nem eszem, mert ki nem állhatom. Mégis pitében odavagyok érte! Nekem is van Váncza könyvem, de a legutolsó kiadás. Már sütöttem belőle szilvás lepényt és nagyon jó lett!!! :)
      http://barbikonyhaja.blogspot.com/2011/09/szilvas-lepeny-vancza-modra.html

      VálaszTörlés
    10. Beraktam a Váncza-blogomba, köszönöm anyukádnak és neked is hogy utólag el küldtétek nekem a képet))

      VálaszTörlés
    11. A tészta stimmel, de a tölteléken én egy kicsit változtattam. Mielőtt leveszem a túzról az almát belekeverek egy vaniliás pudingot, egy vaniliás cukrok kevés fahéjat és pár kanál dukrot. Előtte ezeket szárazon összekeverem egy kis tálba, majd kb fél dcl vízzel. összefőzöm az almával pár perc alatt. A megmaradt 3 tojásfehérjét 3 ek porcukorral felverem és mielőtt a pite teljesen megsülne ráteszem és pár percig együtt sütöm.Jó étvágyat, próbáljátok ki.

      VálaszTörlés
      Válaszok
      1. Köszönjük, így is nagyon finom lehet! :)

        Törlés
      2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

        Törlés
    12. Köszönöm, hogy megírtad, hogy a könyv hányadik receptje.... nem kell kimásolnom, mert nekem is megvan ez a könyv! Nagy köszönet érte, imádjuk az almás pitét, ki is fogom próbálni.

      VálaszTörlés
      Válaszok
      1. Látom, sokunknak megvan ez a jó kis könyv, remélem, ti is fogjátok szeretni ezt a finom sütit. :)

        Törlés