szerda, február 19, 2014

Feketeretek-saláta variációk: mézes és joghurtos

"A fekete retek - erős aromája és magas illóolajtartalma miatt - közismerten jó köhögés, rekedtség, megfázásos megbetegedések ellen, továbbá alkalmazzák légúti betegségek gyógyítására. A friss retek elősegíti az epe és a gyomornedvek elválasztását, ismeretes antioxidáns tulajdonsága is. Erősíti, tonizálja a beleket, serkenti a bélmozgást és egyben a székelést is. Az epére és a májra gyakorolt kedvező hatása valószínűleg közvetett, ugyanis a béltonizálásból vezethető le, mások szerint ugyanakkor közvetlenül is erősíti az epeutak simaizomzatát. Májzsírosodás ellen legjobb gyógyszer a fekete retek, és abból is a reteklékúra alkalmazása, legalább hat héten keresztül. Minden epeműködési rendellenességet gyógyíthatunk vele, még az epegyulladást is. Az epe ugyanis az elfogyasztott zsiradékkal kerül kapcsolatba. A felhalmozódott mennyiség idővel irritálja az epét, ekkor kezdünk valamit érezni az oldalunkon, a máj mellett. Ha epekövünk vagy epehomokunk van, segíthet, ha hathetes reteklékúrát kezdünk, de természetesen ezt csak orvosi felügyelet mellett tegyük. Stabilizálja a vérnyomást, megelőzi és gyógyítja a bőrbetegségeket, az ízületi gyulladást, és daganatellenes hatása is ismert." (Forrás.)
A fentiekben említett gyógyhatásai mellett azért az íze is nagyon jó, gyerekkoromban anyukám is gyakran készített belőle salátát: egyszerűen a megtisztított, lereszelt retket elkeverte egy pici ecettel és ételízesítővel, imádtuk. Az interneten böngészve nekem most két recept tetszett meg: az egyik a mézes változat Ildinyónál, a másik pedig egy fetás-joghurtos verzió. Mindkettő elkészült, ki-ki kedvére válogathat, sok sikert hozzá!


Hozzávalók a mézeshez:

  • 2 közepes fekete retek
  • 3 evőkanál olívaolaj
  • 2 evőkanál méz
  • só, őrölt bors




  • A fekete retkeket alaposan megmostam, papírtörlővel megtöröltem, meghámoztam és nagylyukú reszelőn lereszeltem.
  • A mézet és az olívaolajat elkevertem kevés sóval és őrölt borssal, majd a retekre öntöttem.
  • Néhány órára hűtőbe tettem, hogy az ízek összeérjenek.



Hozzávalók a joghurtoshoz:

  • 3 közepes fekete retek
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • 1 kávéskanál méz
  • 25 dkg feta sajt
  • 2 kis pohár (2 x 140 g) natúr joghurt




  • A retkeket alaposan megmostam, papírtörlővel megtöröltem, meghámoztam és nagylyukú reszelőn lereszeltem.
  • A fokhagymagerezdeket megtisztítottam, a retekhez préseltem, rámorzsoltam a fetát.
  • Az olívaolajat elkevertem a mézzel és a joghurttal, és beleforgattam a fetás-fokhagymás retket.
  • Néhány órára a hűtőbe tettem, hogy összeérjenek az ízek.


12 megjegyzés:

  1. Isteni salátákat készítettél. Nálunk is rengeteg retek fogy télen, nagyon szeretjük :)

    VálaszTörlés
  2. Csak precízen-egy kis "okosság", majd a csodás képek!
    Én meg imádom a fekete retket-bármilyen formában!
    (Bár, miután kis nyúlból /vagy kecskéből/ születtem újjá...? :)))))

    VálaszTörlés
  3. Nem vagyok valami nagy retek rajongó, de mézest tutira ki fogom próbálni! Végre egy kenegető, amiben nincs fokhagyma, és hozhatok be belőle a munkahelyre is! :)

    VálaszTörlés
  4. pont azon méláztam tegnap, hogy egyszer meg kéne kóstolni ezt a feketeretket... na majd most :)

    VálaszTörlés
  5. De jó kis receptek! Nem is tudtam, hogy ennyi mindenre jó....

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szeretem ezt a retket, de azt nem tudtam, hogy ennyi mindenre jó! Eddig csak magában falatoztam szendvicshez, de hátha a te módszereddel a családot is ráveszem a majszolásra... ;-)

    VálaszTörlés
  7. Írtam már hogy imádjuk a salátákat? hmmm :)

    VálaszTörlés
  8. Mindkét variáció nagyon tetszik, így is, úgy is finom lehet. Fekete retket, pontosabban a levét eddig én csak torokfájás gyógyítására használtam, de most kedvet csináltál az elkészítéséhez.

    VálaszTörlés
  9. Tetszenek ezek a saláták! A családban sajnos csak én szeretem a fekete retket. Legtöbbször csak lereszelem, sózom, pici olaj és lehet enni:-)

    VálaszTörlés
  10. Kész tanulmányt hoztál fekete retekből. Jó volt olvasni. Nem is tudtam, hogy ilyen jótékony a hatása. Azt tudtam, hogy megmozgatja a beleket és szélvihart okoz a pocakban, de a többi is nagyon jó dolog vele kapcsolatban. Elég erős az aromája, úgy hogy módjával tudom enni én is...

    VálaszTörlés
  11. Imádom, salátának én is sűrűn készítem, de ezt a két receptet is kifogom próbálni!
    Hurutra próbáljátok ezt is ki,nekünk mindig segít:
    http://www.martyhobby.blogspot.hu/2010/11/fekete-retek.html

    VálaszTörlés