vasárnap, december 01, 2013

Turbó zserbó - Blogkóstoló 13. forduló

A tejfölös gombaleves után újra kóstolóban jártam Dinkánál, a Blogkóstoló 13. fordulóbeli páromnál. Háziasszonyunk, Janka kérése az volt, hogy próbáljunk meg valamit az ünnepi fogások közül választani. Azt hiszem, ez most maradéktalanul sikerült is, hiszen a zserbó abszolút ünnepi, sőt karácsonyi sütemény, nagyon sok helyen elmaradhatatlan kelléke az ünnepnek. Dinkánál ráakadtam a turbó változatra, ami azt jelenti, hogy a hagyományos módon elkészített töltelék mellett kerül még a süteménybe durvára darabolt, kevés cukros-rumos tejben előfőzött dió is. Mivel az utóbbi időben a diós süteményekbe egyébként sem darálom, hanem a késes aprítóval darálom/darabolom a diót, tudtam, hogy az így készített zserbó is nagyon fog nekünk ízleni. Nem tévedtem, nagyon finom, a diódaraboktól finoman ropogós zserbóval ünnepeltük advent első vasárnapját. (A tölteléknél picit eltértem az eredeti recepttől, mivel csak ennyi dióm volt itthon, ehhez igazítottam a cukor mennyiségét is, a mazsola pedig kimaradt, mivel nálunk nem mindenki szereti.) Dinka, köszönöm a leírást, Janka, köszönöm a játékot! :) A turbó zserbóhoz pedig mindenkinek sok sikert!


Hozzávalók egy kb. 27 x 38 centis tepsihez:
a tésztához:

  • 1 dl tej
  • 1 teáskanál kristálycukor
  • 2 dkg élesztő
  • 40 dkg finomliszt
  • késhegynyi szódabikarbóna
  • csipet só
  • 15 dkg margarin
  • 1 tojás
  • 1 tojássárgája

a töltelékhez:

  • 1 üveg sárgabaracklekvár
  • 30 dkg darált dió
  • 20 dkg porcukor
  • 1 citrom
  • 2 dl tej
  • 1/2 dl rum
  • 2 evőkanál kristálycukor
  • 15 dkg dió

a tetejére:

  • 20 dkg ét tortabevonó
  • 2 evőkanál étolaj




  • A tejet meglangyosítottam, feloldottam benne a cukrot, belemorzsoltam az élesztőt és hagytam felfutni.
  • A lisztet gyúródeszkára szitáltam, elkevertem benne a szódabikarbónát és a sót, majd elmorzsoltam a margarinnal.
  • Hozzáadtam a tojást és a tojássárgát, valamint a felfutott élesztőt, és szép, egynemű tésztává gyúrtam.
  • Három cipóra osztva, letakarva kelni hagytam.
  • A töltelékhez a darált diót elkevertem az átszitált porcukorral és a citrom lereszelt héjával.
  • Az egész diót késes aprítóval néhány fordulattal durva darabosra aprítottam.
  • A tejet, a rumot és a cukrot melegíteni kezdtem, hozzáadtam a durvára darabolt diót is és 5-6 percig kis lángon főztem, majd hűlni hagytam.
  • Az első tésztacipót a tepsi méretére nyújtottam, a sütőpapírral kibélelt tepsibe helyeztem.
  • Megkentem a lekvár felével és megszórtam a porcukros darált dió felével.
  • A kihűlt darabos diós tölteléket leszűrtem, lecsepegtettem és felét a töltelékre szórtam.
  • Az egészet befedtem a második cipóból kinyújtott lappal, kicsit rá is nyomkodtam.
  • Újra lekvár - porcukros darált dió - darabolt dió következett, majd a harmadik tésztacipóból nyújtott lap, amit nagyobbra nyújtottam, mivel sütés közben kicsit összemegy.
  • Az így összerakott süteményt még kb. fél óráig hagytam pihenni, majd hideg (!) sütőbe tettem.
  • A sütő hőfokát 180 fokra emeltem, és a zserbót - félidőben sütőpapírral letakarva, hogy ne égjen meg a teteje - kb. 50 percen át sütöttem.
  • A sütőből kivéve hagytam kicsit hűlni, majd ügyesen átfordítottam egy másik, ugyanolyan méretű, sütőpapírral bélelt tepsibe - így az addigi alja került felülre, aminek simább a felülete, így szebb lesz rajta a csokimáz.
  • A mázhoz vízgőz fölött felolvasztottam a tortabevonót az olajjal, majd a már teljesen kihűlt süti tetejére (ami eredetileg az alja volt) csorgattam, egyenletesen eloszlattam rajta.
  • Mielőtt teljesen megdermedt volna, a "zserbó" piténél ismertetett módon hullámosra fújtam a mázat, bár ez most a szeletképeken nem igazán látszik. :)



Advent első vasárnapja van, ma gyújtjuk meg az adventi koszorún az első gyertyát. Idén is saját készítésű koszorúnk van, egyik délután-este, munka után leültünk és együtt készítettük el, minden apró részletét nagyon szeretem. :)




Évek óta nem volt adventi kalendáriumunk, idén viszont igen. Igaz, hogy nagyon-nagyon egyszerű, cserébe viszont nagyon gyorsan elkészíthető, tegnap éjszaka egy jó félóra alatt kész is voltam vele. A kis gurigákba rejtettem a pici csokikat, cukrokat, ajándékokat, majd egy kiterített szalvétába csomagoltam és kicsit feldíszítettem. Az ügyesebbek akár szaloncukor-szerű kis csomagokat is készíthetnek. :) Csenge mostanában ismerkedik a számokkal, 1-től 3-ig már biztonsággal felismeri és használja őket, biztosan nagyon fogja élvezni a kis csomagok kikeresését, meg persze a tartalmát is. :)


36 megjegyzés:

  1. Hú ez tényleg egy túrbósított változat :-) Finom lehet, a tésztája is szép sárga. Én sütőporos változatot szoktam sütni, régi bevált recept szerint.
    Az adventi kalendárium nagyon mutatós lett, szépen megcsináltad.
    Nálunk most délután készült el a koszorú, szintén saját gyártmány. Szerintem is így az igazi :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A tészta a házi tojástól szép sárga, és mi is sütőporral szoktuk készíteni, de gondoltam, ha már blogkóstoló, kipróbálom szódabikarbónával is! :) Láttam a koszorúdat, nagyon szép lett! :)

      Törlés
  2. hú de guszták a zserbók, beleharapnék :) szép a koszorú is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erika, örülök, hogy benéztél és köszönöm! :)

      Törlés
  3. Nagyon szép, biztos finom is:) A koszorútok meg az adventi kalendárium is nagyon szép:)

    VálaszTörlés
  4. Karácsonykor zserbó mindig van, legalábbis nálunk. Nagyon szép lett! Az adventi kalendárium nagyon mutatós, a gyerekek biztos nagyon szeretik majd bontogatni a kis csomagokat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálunk is hagyományos karácsonyi sütemény, szeretjük! :)

      Törlés
  5. Háromszoros gratula a sütiért, a koszorúért, a kalendáriumért! Nagyon ügyes vagy! :)))

    VálaszTörlés
  6. Nagyon guszta süti és szép kalendárium és koszorút alkottál! :)

    VálaszTörlés
  7. Mennyi szépség, süti, koszorú, kalendárium... Én meg évek óta először nem készítettem el idejében sem a koszorút, sem az adventi kalendáriumot... De majd holnap.... Azért a karácsonnyal csak nem fogok elcsúszni, mert bebiztosítottam magamat szabadsággal:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kalendárium nálunk is az utolsó pillanatban, éjszaka készült! :) De jó neked, hogy szabin leszel, nálunk pont ünnepek körül fog sűrűsödni a munka! :)

      Törlés
  8. Biztos örül a kis Csenge az apró csomagocskáknak :) - a zserbó pedig szuper jól néz ki

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon élvezi, alig várja, hogy szép lassan mind elfogyjon és Karácsony legyen! :)

      Törlés
  9. Mind a három dolog csodálatos lett :) A sütiből szívesen harapnék egy nagyot, a koszorú nagyon mutatós lett, a kalendárium pedig igazán ötletes :)
    Köszönöm szépen Hankka, hogy játszottál velem és külön köszönöm, hogy egy ilyen igazán karácsonyi finomsággal örvendeztettél meg minket :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Janka, de drága vagy, köszönöm! :) Örülök, hogy játszhattam! :)

      Törlés
  10. A süti jó választás volt, nagyon guszta. A kalendárium ötletes, örömmel fogja bontogatni a meglepit Csenge:)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, tényleg jó választás volt, hamar elfogyott! :)

      Törlés
  11. Nagyon szuper ez a zserbó, először túrós zserbónak olvastam, kerstgéltem, hol van ebben a túró:) Szuper az adventi naptárad, Csenge nagyon fogja élvezni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Van ám túrós zserbó is a blogon, ez most a turbó változat és nagyon finom! :)

      Törlés
  12. Nagyon tetszik a zserbód, én is vágva, inkább darabosan szeretem a diót a sütikbe rakni, már amelyikbe lehet...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebbe a sütibe lehet, persze nem túl nagy darabokban! :)

      Törlés
  13. Ó, a süti is guszta nagyon, de a kalendárium is érdemel dicséretet, nagyon jó! Szép munka, ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  14. Imádjuk a zserbót! :) ez a turbó verzió nagyon tetszik! Szépséges a koszorútok és az Adventi kalendáriumotok is! :) A fotózásod is nagyon nagyon tetszik!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi is, egyik kedvenc sütink! :) Köszönöm a dicséretet! :)

      Törlés
  15. Hankka, valami gyönyörüséges és mennyei finom a zserbód. Az Adventi koszorutok is nagyon szép! Itt nem ünnepelik, és nem is gyujtanak gyertyát, pedig milyen szép szokás!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elisabeth, köszönöm! :) Szerintem is szép szokás, a gyertyagyújtással a lelkünket is ünneplőbe öltöztetjük kicsit, így várjuk az ünnepet! :)

      Törlés
  16. Annyira tetszik a kalendárium ötlete, nagyon ügyes vagy Hankka!! Képzeld, én még soha nem készítettem kalendáriumot, talán már jövőre igen, mert addigra már felnő olyan korúra a kisfiam, hogy érdekelni fogja, sőt érdekesség lesz számára a sok apró meglepetés minden napra. :)
    A koszorútok is csodás, nagyon tetszik, nagyon kreatív vagy.
    A zserbót meg nagyon megkóstoltam volna, az egyik kedvenc sütim!! :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik! :) Jövőre már Milán is biztosan értékelni fogja, Csengének is nagyon tetszik! :)

      Törlés
  17. Nagyon guszták a zserbószeletek! A kalendárium és a koszorú pedig nagyon szép! Ügyes vagy! :)

    VálaszTörlés
  18. Nagyon nagyon szépek lettek, nálunk is készül az idén ismét :) A koszorúd és a kalendárium is nagyon tetszik, a képeid pedig csodásak, mint mindig!! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt hiszem, karácsonyra is meg fogom sütni, mindenkinek ízlett! :) Köszönöm a receptet! :)

      Törlés