szombat, szeptember 14, 2013

Gyors szilvás gombóc

Nemrég bográcsban főtt kakaspörköltre voltunk hivatalosak, gondoltam, viszünk mi is valamilyen finomságot az asztalra. Szilvaszezon lévén szilvás gombócot készítettem, de nem a hagyományos burgonyás tésztával. Ottisnál és Editnél bukkantam a gyors szilvás gombóc receptjére, ezt készítettem el, és azt kell mondjam, nekem is jobban ízlik az "igazinál". Ez a tészta ugyanis égetett tésztából készül, bár kicsit keményebb égetett tésztából, mint amikkel eddig dolgom volt. A töltelék a szokott módon fahéjas-cukros szilva, a pirított zsemlemorzsát pedig kevéske nádcukorral ízesítettem. Kár, hogy nem érzitek az illatát, az íze mellett az illata is nagyon fincsi. Sok sikert hozzá!


Hozzávalók kb. 30-32 darabhoz:

  • 7,5 dl víz
  • 7 evőkanál étolaj
  • só, fahéj
  • 50 dkg finomliszt
  • 2 tojás
  • bő 1/2 kg szilva
  • 5 dkg cukor
  • olaj, zsemlemorzsa, nádcukor



  • A szilvát megmostam, keresztben kettévágtam, magját eltávolítottam, tálcára rakosgattam és megszórtam a kis kanál fahéjjal ízesített cukorral.



  • A vizet feltettem főni, amikor felforrt, ízesítettem sóval és hozzáadtam az olajat.
  • Belekevertem a lisztet is, és addig hagytam a tűzön, amíg össze nem állt, szépen el nem vált az edény falától (elég kemény lett, nehezen kavarható).
  • A tűzről levéve kicsit hűlni hagytam.
  • A tojásokat egyesével tálkába ütöttem, villával kissé felvertem, így adtam szintén egyesével a masszához, amivel jól elkevertem (én botmixert használtam, majd a legvégén fakanállal is átkevertem kicsit a tésztát).
  • Amikor már formázhatóra hűlt a tészta, vizezett kézzel kb. 30-32 gombócot formáltam belőle, mindegyik közepébe egy-egy fél szilvát tettem.
  • Nagyobb lábasban olajat hevítettem, megpirítottam rajta a zsemlemorzsát, majd kevéske nádcukorral ízesítettem.
  • A gombócokat forrásban lévő sós vízbe tettem, kis lángon főztem.
  • Amikor feljöttek a víz tetejére, egy-két percig még főztem őket, majd szűrőkanállal kiszedtem a vízből.
  • Lecsepegtettem, és azon melegében megforgattam őket a pirított zsemlemorzsában.

15 megjegyzés:

  1. Az összes gombóc közül ez a kedvencem!
    Az illatát ha nem is, de az ízét -valahogy- érzem a számban! :D
    Ezt meg fogom főzni-nagyon guszta!!!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon tetszik, ezt ki kell próbálnom!:))

    VálaszTörlés
  3. Minden égetett tésztát szeretek, de ilyet még nem ettem! Egyszer ezt is ki fogom próbálni, mert nagyon guszta :)

    VálaszTörlés
  4. Ezt én is szoktam készíteni, Editnél láttam szintén:) Tényleg finom és sokal gyorsabb, mint a krumplis:)

    VálaszTörlés
  5. Én eddig csak a hagyományos (burgonyás lisztes) módon készítettem a szilvás gombócot de a te "verziódat" is szívesen kipróbálom :)

    VálaszTörlés
  6. Nahát, ez aztán a recept! Fagyasztottal is működik? Nekem most csak az van. :-))

    VálaszTörlés
  7. Erdélyi barátnőmtől hallottam ilyen elkészítési módról, garantálta, hogy nagyon finom. A receptet még nem kaptam meg ugyan, de most már megvan! S még nem főztem szilvás gombócot az őszön, nem is tudom, hogy történhetett... Sürgősen pótolandó:-)

    VálaszTörlés
  8. Úgy látom, hogy a hét folyamán sokaknál fog elkészülni a gyors szilvás gombóc! :D

    VálaszTörlés
  9. Nem hiszed el, de a hétvégén Horváth Ilona szakácskönyvét lapozgatva, pont ezt a gombócot néztem ki. Nem tudom, hogy pont ezek az arányok voltak-e megadva, de azt is így kell elkészíteni. :)
    Most már nyugodtabban készítem el, látva hogy bevált recept! Nagyon guszta! :)

    VálaszTörlés
  10. Nagyon szépek lettek a gombócaid! Én még csak eddig a krumplis változatot ismertem, de ez tényleg gyorsabbnak tűnik :)

    VálaszTörlés
  11. Szépek és finomak! Sokszor készítem így én is, főleg mikor sietek:-)

    VálaszTörlés
  12. Nem is láttam eddig, hogy elkészítetted! :) Okkinál láttam, hogy rád hivatkozott! :) Nagyon örülök, hogy ennyire bejött, nálunk ha szilvás gombóc, akkor az biztos, hoyg így készül. Mást nem csinálok. És örülök, hogy többeknek is tetszett, kíváncsi vagyok, aki kipróbálta, milyennek találta. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm nektek a receptet, amióta kipróbáltam, azóta mindig így készítem én is, nagyon szeretjük! :)

      Törlés