vasárnap, január 27, 2013

Tepertős-borsos pogácsa Illéskrisztől

Illéskrisz remek receptjei közül még január elején kinéztem magamnak ezt a finom pogácsát. A tepertő már akkor is a hűtőben pihent megfáradva, hiába finom, házi tepertő, valahogy már nem akart fogyni. Szerencsére semmi baja nem lett, és végre ezen a hétvégén el tudtam készíteni belőle/vele a pogácsát. Kriszta, ezúton is köszönöm a receptet (továbbá köszönet Gizinek és Horváth Ilonának), ez a pogácsa valami mennyei. Finom, omlós, réteges a tésztája, nagyon kellemes, tepertős-borsos az íze, ellenállhatatlan. Ha szeretitek a sós sütiket, pogácsákat (és hát ugye ki ne szeretné?!), akkor feltétlenül süssétek meg egyszer ezt a pogácsát, nem fogjátok megbánni. Sok sikert hozzá!


Hozzávalók:
a tésztához:

  • 1 dl tej
  • 1 kockacukor
  • 3 dkg élesztő
  • 50 dkg finomliszt
  • 3 teáskanál (inkább csapott, mintsem púpos) só
  • őrölt bors
  • 15 dkg margarin
  • 1 dl tejföl
  • 2-3 evőkanál fehérbor
  • 35 dkg darált tepertő

a tetejére:

  • 1 tojás


  • A tejet meglangyosítottam, feloldottam benne a cukrot és belemorzsoltam az élesztőt, majd hagytam felfutni.
  • Közben a tálas mixer táljába szitáltam a lisztet, elkevertem benne a sót és az ízlés szerinti mennyiségű borsot.
  • Beledaraboltam a margarint, és kézzel alaposan elmorzsoltam a fűszeres liszttel.
  • A morzsalékos liszt közepébe mélyedést készítettem, beletettem a tejfölt, a bort és a felfutott élesztőt.
  • A dagasztóspirállal egyneművé dagasztottam a tésztát.
  • Gyúródeszkára borítva cipóvá formáltam, majd kinyújtottam.
  • Egyenletesen szétkentem rajta a darált tepertőt és felcsavartam.
  • Ezután finom elnyújtottam, és csak szimplán egyik felét ráhajtottam a másikra.
  • Letakarva fél órán át pihentettem.
  • A hajtogatást, pihentetést még kétszer megismételtem.
  • Végül kb. 2 centi vastagra nyújtottam, tetejét késsel berácsoztam, majd 4 centi átmérőjű pogácsaszaggatóval kiszúrtam.
  • A pogácsákat a két tenyerem közé fogva, tenyéréllel kissé megsodortam, így magasabbak és keskenyebbek lettek.
  • Sütőpapírral bélelt tepsire rakosgattam, még fél óráig pihentettem.
  • Végül tetejüket enyhén felvert tojással kentem le, majd előmelegített, 180 fokos sütőben kb. 25 perc alatt készre sütöttem őket.

32 megjegyzés:

  1. Nagyon guszták lettek! Ritkán sütök tepertős pogácsát mert már a tepertő is annyira drága a boltban akkor volt jó mikor még disznóölésből kaptunk. Ha veszek tepertőt az el is fogy pedig a férjuramnak a tepertőspogácsa a kedvenc sós süteménye!

    VálaszTörlés
  2. Ezek nagyon szépek (még jó, hogy ebéd után vagyok)! Nekem is pihen egy doboz tepertő a hűtőben! ???

    VálaszTörlés
  3. Nagyon csodásak lettek! Imádom a tepertős pogit, de még soha nem készítettem. Ezt a receptet kénytelen vagyok elmenteni:)

    VálaszTörlés
  4. De gyönyörű levelesek! Az az igazság, hogy már néhány tepertős pogi receptet kipróbáltam, de még egyik sem lett olyan (még megközelítőleg sem), mint amit a mamám csinált régen. Sajnos az a recept nincs meg. A Horváth I. könyvemben már én is néztem, de nem mertem belefogni. Ellenben ezt most lementem, és ha ismét nekiveselkedek, akkor ezt lesz a következő próba. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vajon a bor kell bele feltétlenül?

      Törlés
    2. Ha az íze miatt kérdezed, nyugodtan beleteheted, a bort egyáltalán nem érezni rajta. :) Egyébként a legtöbb recept tartalmazza a néhány evőkanálnyi fehérbort, de láttam már bor nélküli verziót is, szerintem úgy sem rossz! :)

      Törlés
  5. Hankka, a tiédek csodálatosak lettek. Az enyémek is finomak lettek, de lemondtam róluk, mert nekem valahogy nem sikerül.

    VálaszTörlés
  6. Szépek! Még nem sütöttem tepertős pogácsát, de anyukám receptje ettől sokkal egyszerűbb, bors, bor... semmi faxni :)

    VálaszTörlés
  7. De szép levelesek! Én elég rég sütöttem már. Ha tepertő áll a házhoz, biztos nem éri meg a pogácsakort, előtte elfogy:-) Anyukám sima kelt tésztát készített hozzá, azt rétegezte a ledarált tepertővel úgy, mint a hájast. S milyen finom is volt!

    VálaszTörlés
  8. Nagyon szépre sikeredtek:)- és biztosan nagyon finom is, igazi békebeli pogácsák.

    VálaszTörlés
  9. Engemet meggyőztél, mert már a látványtól is összefutott a nyál a számban. Szinte érzem azt a finom borsos tepertős ízt. Gyönyörűek a pogácsák:))

    VálaszTörlés
  10. Egy újabb finom pogácsa. :)
    A pogácsák közül a tepertős a kedvencem, de sajnos elég ritkán készítek. Most nagyon megkívántam, csodásak a pogácsáid. :)

    VálaszTörlés
  11. Nagyon szépek lettek, meg tudnék belőle enni jó pár darabot...:)

    VálaszTörlés
  12. Ezek a pogácsáid is nagyon szépek lettek!

    VálaszTörlés
  13. Mostanában egyre többször gondolok rá, hogy kellene valamilyen pogácsát sütnöm! :) Lehet el is csábulok a Tieidtől! :)

    VálaszTörlés
  14. Gyönyörű réteges lett! Csábító finomság:-)

    VálaszTörlés
  15. Mi most a szesszió idejét éljük, mint a két gyerekem vizsgáznak, úgy hogy géphez alíg jutok.
    De azért ezeket a pogikat megcsodáltam ám!Nagyon guszták!
    Nagyon jók a fotók is, nagy nagy gratula!

    VálaszTörlés
  16. Nagyon guszta kis pogácsák. Ez az, amit nem tudnék abbahagyni, így most inkább lemondok róluk, főleg, hogy a a töpörtyűt sikeresen elfogyasztottuk. :))

    VálaszTörlés
  17. Gyönyörűek lettek a pogácsáid!!! Köszönöm hogy engem is megemlítettél, és belinkeltél.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gizi, én köszönöm a nagyon jó kis receptet, igazán finomak voltak a pogik! :)

      Törlés
  18. Töpörtyűs pogácsa!!!!! Szeretem!! Nagyon jó néz ki!

    VálaszTörlés
  19. Ezek nálunk is sikeresek lennének...nyami...:-P
    Minden rendben feléd Hankka, rég nem írtál megjegyzést?
    :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zsuzsa, nagyon aranyos, hogy érdeklődsz. Tulajdonképpen nincs semmi baj, csak januárban nagyon sokat dolgoztam, és be kell lássam, az idő, erő, energia véges, kicsit nagyon elfáradtam. :) Úgyhogy most egy picit kevesebbet "írok és olvasok", remélem, mire jön a jobb idő, nekem is több időm és energiám lesz! :)

      Törlés
    2. Akkor jó, csak töltődj nyugodtan, hogy újult erővel konyhatündérkedj újra! :)

      Törlés
  20. Szeretem a tepertős pogit - de rég sütöttem. Kis csinos pogácsákat készítettél...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ... és nagyon finomak is voltak, tényleg érdemes megsütni! :)

      Törlés
  21. Azanyámpicikehétszáza... Már tudom mit kell süssek legközelebb :D

    VálaszTörlés
  22. Nagyon tuti kis pogácsa, kérnék pár darabkát :) Én kis torkos, egy nem is lenne elég!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebből a finomságból biztosan nem elég egy, igazi hős, aki egy után meg tud állni! :)

      Törlés