szombat, január 12, 2013

Rahátos kalács

Tavalyi recept, év vége felé készült, nem sokkal azután, hogy megkaptam a gyerekeimtől ajándékba a "Szakácskönyv kétbalkezeseknek" című könyvet. :) A Hajnitól kapott raháttal készültem kalácsot sütni, és én okos, azt gondoltam, hogy a rahátot lereszelem a nagylyukú reszelővel, hogy szebben, jobban "simuljon" bele a tésztába. Gondolhattam volna, hogy nem akármiért nem láttam még senkinél ezt a módszert. Aki ismeri a rahátot, el tudja képzelni, mit küszködtem a reszelővel, végül a felénél - amikor a jobb hüvelyujjamból egy darabot sikerült legyalulni és a rahát kellően ráragadt a reszelőre - feladtam. Bekötöttem az ujjamat, és egy jó éles késsel elkezdtem aprítani a maradék rahátot. Már majdnem befejeztem, amikor mit gondoltok, mi történt?! Persze hogy elvágtam az ujjamat, mégpedig jobbkezes lévén a bal hüvelykujjamat, elég mélyen. Újabb kötözést követően pedig befejeztem a kalácssütést, ami végülis ennyi szerencsétlenkedést követően nagyon jól sikerült. A raháttól édes, finom, puha kalács lett a végeredmény, egy csésze meleg kakaóval nagyon finom volt reggelire. Hajni, köszönöm a rahátot, Iza, köszönöm a receptet! Kevesebb balszerencsével sok sikert hozzá!


Hozzávalók 2 kalácshoz:
a tésztához:

  • 2 dl tej
  • 12 dkg cukor
  • 2,5 dkg élesztő
  • 50 dkg liszt
  • 1 tojás + 1 tojássárgája
  • csipet só
  • 8 dkg vaj
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 narancs reszelt héja
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • 50 dkg rahát

a tetejére:

  • 1 tojás


  • A tejet meglangyosítottam, feloldottam benne a cukorból 1 evőkanálnyit, belemorzsoltam az élesztőt és hagytam felfutni.
  • A lisztet elkevertem a maradék cukorral, sóval, reszelt narancs- és citromhéjjal és a vaníliás cukorral.
  • Közepébe mélyedést készítve hozzáadtam a tojást és a tojássárgát, majd a felfutott élesztőt is, és dagasztani kezdtem.
  • Amikor már majdnem összeállt, hozzáadtam a megolvasztott vajat is, és szép, egynemű tésztává dagasztottam.
  • Letakarva, meleg helyen hagytam a duplájára kelni.
  • Közben lereszeltem/felaprítottam a rahátot.
  • A megkelt tésztát finoman átgyúrtam, majd négyfelé osztottam.
  • Mindegyik tésztacipót külön-külön kb. 30 x 30 centis négyzet alakúra nyújtottam, megszórtam a rahát negyedével és feltekertem.
  • Két-két tekercset összefontam, majd az így előkészített két kalácsot két sütőpapírral bélelt püspökkenyérformába tettem, és kelni hagytam.
  • Amikor szépen megkeltek, tetejüket lekentem az enyhén felvert tojással, majd előmelegített, 175-180 fokos sütőben bő háromnegyed óra alatt készre sütöttem őket (időközben a középső harmad sütési időben letakartam alufóliával, hogy ne égjen meg túlzottan a teteje).

24 megjegyzés:

  1. Egészségetekre! :-)
    Nem lehet azt reszelni, csak apróra vágni, mert nagyon tapadós, de most magadon tanultál:-)
    A kalácsod minden ellenére nagyon szép lett! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most már én is tudom, saját káromon megtanultam! :) Köszönöm a rahátot, az ügyetlenkedésemet leszámítva nagyon jó kis kalács kerekedett vele! :)

      Törlés
  2. Nagyon tetszik , szép lett.
    A blog új ruhája is szuper:))

    VálaszTörlés
  3. Alaposan megszenvedtél ezzel a gyönyörűséggel:)) A végeredmény gondolom kárpótolt, mert mesés lett!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindenképpen, végülis a kalács nagyon finom lett! :)

      Törlés
  4. Kedves Hankka! Mosolygok itt magamban, mert tényleg jól írtad: aki ismeri a rahátot, az nem reszeli :) Gondolom Te a nagy kockát kaptad. Már létezik direkt kalácsnak való, ami apró kockára van vágva.

    Vígasztalás legyen neked, hogy nagyon szép lett és biztos finom is, mert a rahátos kalács csak finom lehet, ráadásul Te egy konyhatündér vagy!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen! :) Én bizony eddig nem ismertem, és első ránézésre, kívülről keményebbnek tűnt, azt hittem, jól reszelhető, aztán persze elértem a puhább belsejéhez, ami viszont már egyáltalán nem volt kezelhető! :) A kalács persze finom lett, én meg tapasztaltabb! :)

      Törlés
  5. Nagyon guszta lett!Most épp nincs sütim,így duplán kívánatos!! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Andi, köszi! :) Én is mindig megéhezek ám nálad! :)

      Törlés
  6. Jól megszenvedtél a kaláccsal, de nagyon szép lett! Én torockói recept alapján kifliket szoktam sütni belőle.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most a kalács mellett döntöttem, de sok helyen láttam kiflit is, legközelebb azt sütök! :)

      Törlés
  7. Gyönyörű szép:) Még sosem ettem rahátot, nem is láttam, nem lehet esetleg kicsit lefagyasztani és úgy reszelni? Sajtoknál beválik. Holnap sütök én is kalácsot, kár, hogy nincs rahátom, tennék bele, szép színes így a kalács.Azért szerencse, hogy kisebb sérülésekkel megúsztad:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó ötlet a fagyasztás, adandó alkalommal ki is próbálom! :) Nagyon örültem, hogy Hajnitól több színű rahátot kaptam, így tényleg olyan szép színes lett a kalács, szerintem is mutatós! :)

      Törlés
  8. Nagyon szép lett a kalácsod! Habár még sosem ettem rahátot,de szivesen kipróbálnám!:))Akkor vért izzadtál ezért a finomságért:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Böbe, szó szerint, de megérte, finom lett! :)

      Törlés
  9. Nem igazán találkoztam még a raháttal,- talán mert idehaza nem is kapható,de feltétlenül be szerzem, mert szívesen kipróbálnám. De úgy tudom Romániában többféle ízesítéssel kapható.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az enyém is többféle ízű és színű volt, ami direkt jó, szép színes tőle a kalács! :) Magyarországon még én sem láttam, bár most megbíztam a lányomat, ha visszamegy Szegedre, nézzen szét a piacon, hátha ott lehet kapni! :)

      Törlés
  10. Hankka, a csodás kalács megérte a véráldozatot!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem is, én pedig tanultam belőle, és a bejegyzést olvasva talán mások is okulnak az én káromon! :)

      Törlés
  11. Jujj, néhányszor felszisszentem olvasgatás közben... Hát igen, a rahát már ilyen, ragadós. Késsel is kéreti magát szeletelés közben. De ettől eltekintve nagyon szeretjük a vele töltött kalácsot, kiflit. Még nekem is van egy kevés, talán kifli lesz belőle.
    Nagyon szép, foszlós lett a kalács!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, késsel sem volt túl egyszerű szelni, mivel ragadós! :) Minden nehézség ellenére érdemes megküszködni vele, mert tényleg finom kelteket lehet vele sütni! :)

      Törlés
  12. Sajnálom, hogy így "megszenvedtél" a rahát felvágásával. De azért gondolom, hogy a végeredmény kárpótolta a sok kínlódást. :) Örvendek, hogy ízlett! :)
    Nagyon szép lett a kalácsod! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Legközelebb már biztosan ügyesebb leszek, a végeredmény viszont tényleg nagyon finom lett, köszönöm itt is a receptet! :)

      Törlés