péntek, december 28, 2012

Vajas-sajtos teasütemény

Karácsonyra a sok édesség mellé sós sütemény is dukál, néha még jobban is fogy, mint az édesek. Idén ezt a vajas teasüteményt választottam, családom és a vendégek nem kis örömére. A viszonylag nagyobb mennyiségű vajtól és sajttól puha, omlós a tésztája, igazán kellemes kis rágcsálnivaló karácsonyra, szilveszterre vagy bármilyen alkalomra (vagy csak úgy :). Sok sikert hozzá!


Hozzávalók kb. 30 darabhoz:
a tésztához:

  • 30 dkg liszt
  • 20 dkg vaj
  • 1 mokkáskanál só
  • 1 dl sűrű tejföl
  • 15 dkg sajt (ementáli, füstölt, trappista vagy akár vegyesen)
  • 1 tojássárgája

a tészta lekenéséhez:

  • 1 tojás

a tetejére:

  • mák, szezámmag, lenmag, köménymag, reszelt sajt, mandulaforgács, stb.


  • A lisztet a gyúródeszkára szitáltam.
  • Beledaraboltam a hideg vajat, gyors mozdulatokkal elmorzsoltam.
  • Hozzáadtam a sót, a tojássárgáját, a tejfölt és a reszelt sajtot, és szintén gyorsan dolgozva egynemű tésztává állítottam össze.
  • Cipó alakúra formáztam, konyharuhával letakarva 10 percre a hűtőbe tettem.
  • Ezután leheletnyi lisztet használva a gyúródeszkán finoman átgyúrtam, és kb. 20 x 25 centis téglalappá nyújtottam.
  • Tetejét lekentem az enyhén felvert tojással, villával berácsoztam, és egy éjszakára hideg helyre tettem (nálam a kamrába).
  • Másnap lisztbe forgatott derelyevágóval kb. 1,5 centis széles és 8 centi hosszú rudakra vágtam, de kiszúróformával is szaggathatjuk vagy kisebb kockákra is vághatjuk.
  • Tetejüket meghintettem mákkal, szezám- és köménymaggal (három adagot készítettem, így a még egészben lévő tésztalapok közül az egyiket mákkal, a másikat szezámmaggal, a harmadikat pedig köménymaggal szórtam meg).
  • Sütőpapírral bélelt tepsire rakosgattam, és előmelegített, 180 fokos sütőbe tettem.
  • Kb. 18-20 perc alatt készre sütöttem.

10 megjegyzés:

  1. De jól néz ki! Ez az adag nekem elég is lenne :) Tündér vagy!

    VálaszTörlés
  2. Ezek a tökéletes sütikék!!! Nagyon guszták, és én annyira, de annyira szeretem. Nálunk is volt ám ilyen karácsonykor, anyukám készítette, szerintem én ettem meg az egészet:) Gyönyörűek a képeid!!

    VálaszTörlés
  3. nálunk is közelharc ment a végén az egyféle sósért :P

    VálaszTörlés
  4. Olyan katonásan sorakoznak....szívesen felfalnám mindet! :)))

    VálaszTörlés
  5. Nagyon szép egyformák lettek a rudacskáid! Jó kis ropogtatni való Szilveszterre :)
    Boldog új évet, ha addig nem "találkoznánk" :))

    VálaszTörlés
  6. Guszták, főleg így megrácsozva és elképzelem milyen omlós a vajtól.
    Boldog új évet Neked! :-)

    VálaszTörlés
  7. Olyan szépen sorakoznak:) Csak kár hogy nem nálam:))

    VálaszTörlés
  8. Nagyon kis guszták, olyan szép egyformák, nekem nemigen szoktak ilyen szépek lenni,

    VálaszTörlés
  9. Nálam a sós veri az édeset! Ez meg különösen remek! BUÉK Nektek Hankka! Minden jót! :-))

    VálaszTörlés