szombat, szeptember 01, 2012

Ketchup (fűszeres ecettel)

Be kell vallanom, ketchup főzés terén még nagyon gyerekcipőben járok. Éppen ezért úgy döntöttem, igyekszek több receptet is kipróbálni, hogy legyen összehasonlítási alapunk és ki tudjuk választani a számunkra leginkább ízlőt. Ebben legnagyobb segítségem Ádám, ugyanis imádja a ketchupot. Szóval elkészült az első verzió, a fűszeres ecettel főzött ketchup. Megkértem szakértőnket, kóstoljon. A reakció: hm... hm... finom... anya, ez nagyon finom!... Ezután képes volt elővenni a boltit, azt is megkóstolta, aztán újra kóstolta a miénket (többször is), végül kijelentette, hogy innen kezdve csak házi ketchupot hajlandó enni. Persze mondanom sem kell, valóban szinte összehasonlíthatatlan a két íz, annyira finom paradicsomos, telt íze van a házi ketchupnak. Szóval ez az első verzió nekünk nagyon-nagyon bejön, annak ellenére (vagy épp azért) is, hogy valóban elég fűszeres, kissé csípős. Ha nem szeretjük csípősen, nyugodtan lehet csökkenteni vagy ki is lehet hagyni belőle a chili paprikát, de szerintem nem érdemes, mert így tökéletes, ahogy van. Sok sikert hozzá! (Igaziból szerintem nem is kellene tovább kísérleteznem, megtaláltam a legjobb receptet, de azért hajt a kíváncsiság, és ahogy erőm, időm engedi, kísérletezek még ketchup téren.)


Hozzávalók kb. 2,5-3 literhez:
  • 4,5 kg érett paradicsom
  • 37,5 dkg cukor
  • 5 dl fűszeres ecet
  • kb. 1,5 evőkanálnyi tárkonyecet
  • nagyobb csipetnyi bors
  • 1,5 teáskanál pirospaprika
  • 1,5 teáskanál só
  • 3 púpos evőkanál étkezési keményítő


  • A paradicsomokat alaposan megmostam, majd kb. fél centis karikákra vágtam.
  • Nagy lábasba tettem, nagy lángon felforraltam, majd lefedve, nagyon lassú tűzön, gyakran megkeverve kb. másfél óra alatt pépesre főztem.
  • Paradicsom passzírozón átpasszíroztam.
  • Visszaöntöttem az edénybe, hozzáadtam a cukrot, az ecetet, a borsot, paprikát és a sót.
  • Óvatosan, gyöngyözve főztem kb. negyedórán keresztül.
  • Az étkezési keményítőt feloldottam kevés vízben, majd hőkiegyenlítéses módszerrel a fővő ketchuphoz adtam.
  • Megvártam, míg felrottyan, majd elzártam alatta a lángot.
  • Pár perc elteltével botmixerrel tovább finomítottam az állagát.
  • Végül meleg, fertőtlenített üvegekbe töltöttem, lezártam, és száraz dunsztban hagytam kihűlni.

25 megjegyzés:

  1. Kedves Hankka!

    Lassan két órája képtelen vagyok abbahagyni a receptjeid olvasását... Ma akadtam a blogodra, szerintem a ketchupot jövő héten két paradicsomléfőzés közé beiktatom :-)
    Hacsak nem készítesz eladásra is. De komolyan!
    Szép hétvégét!
    Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Judit, örömmel üdvözöllek! :) Eladásra főzni idő híján nem vállalkoznék, de sok sikert kívánok az elkészítéshez! Szép hétvégét neked is! :)

      Törlés
  2. Én is biztatom magam, hogy nekilássak:-) Fűszeres ecetet ugyan nem készítettem, de majd belekerülnek a fűszerek úgyis. Tavaly én is készítettem, nagy sikere volt, nem is tartott sokáig, így idén jóval többet szeretnék főzni. Én nem tettem bele keményítőt, hanem jó sokáig főztem, míg besűrűsödött. De ezt megúszhatnám a Te recepted alapján:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem is jó a fűszerekkel főzve is, van tervben nálam is egy ilyen verzió. A keményítő ötletét Babette-nél láttam, és miután éjfél felé járt az idő, nem volt energiám tovább főzni, így került bele a keményítő. Azért kíváncsi vagyok, hosszabb távon hogy fog működni, elállni! :)

      Törlés
  3. Én fűszeres ecetet mindig készítek, de nem ketchuphoz, hanem csak úgy, használatra. Most is van készen, de lusta voltam feltenni a blogra. Ketchupot viszont tavaly is, idén is főztem. Természetesen az sem szerepel még a blogon :)
    Te ügyes vagy, a te ketchupod istenien néz ki :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is tervezem használatra is készíteni, nagyon finomak, fűszeresek, illatosak ezek az ecetek! :)

      Törlés
  4. Ez igen, fincsi lehet:) És a fotók csodaszépek, hangulatosak:)

    VálaszTörlés
  5. Gyönyörű a színe, és ezzel a fűszeres ecettel isteni lehet. Sajnos nekem nincs paradicsomom, de régebben mi is főztünk anyukámmal:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én most próbálkoztam először, és nagyon nem bántam meg, nagyon finom ízű ketchupot sikerült főzni! Kár, hogy nincs paradicsomod! :)

      Törlés
  6. Jól működik a keményítővel hankka, a tavaly tettem bele én is. Jól néz ki a ketchupod, színe, állaga. Ezt hagytam ki látod, a végén a botmixeres krémesítést, mert így jobban hasonlít állagra a boltival. Nálunk a lányom a tesztelő, nem tette szóvá, hogy rostosabb:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, most megnyugtattál, kicsit tartottam a keményítőtől. Krémesebb, ha botmixerrel átkeverjük, de ha picit darabosabb, rostosabb, szerintem úgy sem rossz! :)

      Törlés
  7. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  8. Keresgélem a címedet, de nem találom. Kati meghirdetett játékában neked küldök valamit:-) légyszi írd meg a címedet.
    hajnieszoli@gmail.com

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajni, megyek, írok neked e-mailt. Egyébként jó, hogy figyelmeztettél, kitettem az elérhetőséget a blogra. :)

      Törlés
  9. Szép lett a kechupod, a színe is, és szép sima állagú, fincsi lehet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is annyira tetszik a szép mély, sötét színe, az állaga pedig a botmixertől lett ilyen sima! Ránézésre olyan, mint a bolti, csak sokkal finomabb! :)

      Törlés
  10. Nagyon-nagyon gyönyörű lett ez a ketchup! Ilyet szeretnék én is csinálniiiii!!!!! :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg nagyon fincsi, hajrá, tessék kipróbálni! :)

      Törlés
  11. azt hiszem a maradék paradicsomból ez készül! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kinga, nem fogod megbánni, nekünk még mindig ez jön be legjobban. Gyönyörű mély a színe, és nagyon finom az íze. Ha javasolhatom, a keményítőt tényleg púpozott kanállal mérd, kell bele ez a mennyiség! :)

      Törlés
  12. Remélem, még csütörtökig érik annyi paradicsom, h meg tudjam a héten csinálni! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha esetleg nem lenne már annyi paradicsom, és van otthon házi paradicsomleved, szerintem azzal is működik! :)

      Törlés
  13. Az van,anyu úgyis bepánikolt,h mit csinálunk 23l paradicsomlével. :-D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát akkor ha nincs paradicsom, próbáld ki a kész paradicsomlével! :)

      Törlés