csütörtök, szeptember 27, 2012

Aszalt vörösáfonyás focaccia

A focacciát bizonyára sokan ismeritek: lisztből és vízből élesztővel készült kenyérféle, Olaszországban igen népszerű. Általában sósan készítik, olívabogyóval, szalámival, különféle sajtokkal, paradicsommal, zöldfűszerekkel, az ízesítés és az elkészítés módja szerint rengeteg fajtája ismert. Én most édes - vagy inkább csak édeskés - változatban készítettem el, ízét a kristálycukor és az aszalt vörösáfonya adja. Mivel alapból kenyértészta és nem sok cukrot adtam hozzá, tényleg csak édeskés a tésztája, ezért szórtam meg még a tetejét is a sütési idő vége felé kevés barnacukorral. Nagyon-nagyon finom lett, egyetlen dolgot fogok csak változtatni a legközelebbi sütéskor: az aszalt vörösáfonyát - vagy tetszés szerint bármilyen más aszalt gyümölcsöt - kicsit jobban bele kell nyomkodni a tésztába, hogy jobban bele tudjon sülni. Frissen, langymelegen a legfinomabb! Sok sikert hozzá!


Hozzávalók egy kb. 30 x 40 centis tepsihez:
  • 5 dkg élesztő
  • 6 dl víz
  • 1/2 dl étolaj
  • 6 dkg kristálycukor
  • 70 dkg finomliszt
  • 15 dkg aszalt vörösáfonya
  • 2-3 evőkanál barnacukor


  • Az élesztőt kis tálba morzsoltam.
  • Kézmelegre melegítettem a vizet és az olajat, feloldottam benne a kristálycukrot.
  • Ebből a cukros folyadékból keveset az élesztőre öntöttem, kevergetve feloldottam benne.
  • A többi folyadékot a dagasztógép keverőtáljába öntöttem, rászitáltam a lisztet, majd hozzáadtam az élesztős folyadékot is, és a dagasztó spirállal szép sima tésztává dagasztottam.
  • A tésztát a tálban hagyva letakartam, és meleg helyen kb. 40 perc alatt megkelesztettem.
  • Közben sütőpapírral kibéleltem egy 30 x 40 centis tepsit, majd a kelesztési idő leteltével a lágy tésztát a tepsibe öntöttem, és lisztezett kézzel elegyengettem/nyomkodtam a tepsiben.
  • Az aszalt vörösáfonyát a tetejére szórtam - érdemes a tésztába bele is nyomkodni -, majd letakarva újabb 25 percig kelesztettem.
  • Közben a sütőt előmelegítettem kb. 200 fokra, a focacciát a sütő alsó rácsára tolva 25-30 perc alatt sült meg.
  • A sütési idő vége felé tetejét megszórtam a barnacukorral, és így sütöttem készre.

30 megjegyzés:

  1. Ebben a formában is jöhet! Szeretjük nagyon:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most sütöttem először focacciát, és nagyon bejött! Mi is nagyon fogjuk szeretni! :)

      Törlés
  2. Hmm, még sosem próbáltam, nagyon finom lehet...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbáld ki, tényleg nagyon finom! Így, édeskésen is, sósan talán még jobb, én is kipróbálom majd úgy is! :)

      Törlés
  3. Édesen még sosem kóstoltam. Szenzációsan néz ki:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, általában sósan készül, de nagyon finom ez az édeskés verzió is! :)

      Törlés
  4. Ez nagyon teszik nekem, étvágygerjesztő...:)

    VálaszTörlés
  5. De guszta, szép szivacsos a tésztája. Én is szeretem és szoktam sütni, de ilyen verziót még nem próbáltam, látom már egyre nehezebb lesz a Blogkóstolóra választanom!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon finom, puha és levegős a tésztája, gyakran kerül majd nálunk is asztalra! :) Örülök, ha érdemesnek találod akár a blogkóstolóra is! :)

      Törlés
  6. Egyszer ettem cseresznyéset, nagyon finom volt:) Az áfonyát még jobban szeretem, focaccia pedig gyakori vendég nálunk, ki fogom próbálni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Finom lehetett a cseresznyés is, bármilyen savanykás gyümölccsel el tudom képzelni! :)

      Törlés
  7. Csak sósan készítettem eddig, de ez nagyon jó ötlet:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én meg sósan nem készítettem, de biztosan fogom, mert nagyon jó a tésztája, nagyon finom lehet sós ízesítésben is! :)

      Törlés
  8. Guszta nagyon a képeken, így édeskésen is finom lehet!:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, Hajni, nagyon fincsi volt, olyan magát etetős fajta! :)

      Törlés
  9. Én még nem sütöttem ilyet, de nagyon tetszik!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálunk is először készült, de nem utoljára. Nem sok minden kell hozzá, egyszerű és finom kelt tészta! :)

      Törlés
  10. A tésztája a közeli fotókon... Wooow, nagyon finom lehet! Kaphatok egy picit belőle? :o)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha látszik a képeken, hogy mennyire finom volt! :) Sajna már egy morzsa sincs belőle, de ha szólsz előre, sütök neked egy adagot! :D

      Törlés
  11. Igazán jól néz ki! Én egyszer már sütöttem focacciát, sajtosat, de nem lett folytatás, pedig terveztem. De most, hogy eszembe juttattad, biztosan lesz, akár édesen is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajtosan is nagyon finom lehet, nekem legalábbis nagyon bejön ez a tészta, úgyhogy nálunk is lezs folytatás! :)

      Törlés
  12. Fantasztikus a kinézete a focacciádnak. Édesen is nagyon finom, és különleges. Nagyon ügyesen készitetted, és a fotók is szuper szépek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :) Valóban különleges édesen, szerintem ritkán készítik így, pedig nagyon finom! :)

      Törlés
  13. Csodálatos lett Hankka! Mi is nagyon szeretjük, sokszor sütök vacsira.
    Ajánlom neked a most szezonális változatát, a toszkán szüreti szőlőset. Ugyanez, ugyanígy cukorba vannak forgatva a fekete borszőlőszemek, csak még egy evőkanálnyi apróra vágott rozmaring is kerül rá. Nagyon izgalmas kombináció! :) Ja, és meg van locsolva bőven olívaolajjal is. Isteni. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hű, ez a szüreti szőlős nagyon-nagyon finom lehet, köszönöm az ötletet, ki fogom próbálni! :)

      Törlés