csütörtök, július 12, 2012

Cukkini cicege

Ugye, milyen jól hangzó neve van ennek a végtelenül egyszerű ételnek? A cicege lepényt jelent, más nevein berhe, bodag, cicedli, görhöny, lapcsánka, lapotya, lepkepotyi, macok, matutka, pacsni, recsege, tócsni és még sorolhatnánk. Természetesen jelen esetben nem burgonyával, hanem cukkinivel készül és isteni finom. Évekkel ezelőtt fedeztem fel a receptet talán a Fakanál nevű újságban, kipróbáltam, és azóta is sütjük rendületlenül, nem tudok olyan mennyiséget sütni, hogy az utolsó darabokon ne vitatkozzanak a gyerekek. Fokhagymás tejföllel a legjobb, illetve fokhagymát a tésztájába is tehetünk, ekkor simán tejföllel tálaljuk. A jó tenyérnyi lepényeket most feltekertem és fogvájóval rögzítettem, de e művelet nélkül is tálalhatjuk. Sok sikert hozzá! :)


Hozzávalók:
  • cukkini
  • só, őrölt feketebors
  • liszt
  • tojás
  • kevés olaj a sütéshez
  • fokhagyma, tejföl a tálaláshoz


  • A cukkinit alaposan megmostam, mindkét végét levágtam.
  • Hosszában negyedeltem, magházát eltávolítottam, és nagylyukú reszelőn (héjastól) lereszeltem. (A zsenge cukkinit héjával együtt lehet reszelni, ha már idősebb és erősebb a héja, akkor meghámozzuk.)
  • A lereszelt cukkinit megmértem, és minden 50 dkg cukkinihoz adtam 10 dkg lisztet és 2 tojást.
  • Erőteljesen fűszereztem sóval és borssal, majd alaposan elkevertem. (A cukkini a sótól levet enged, de sebaj, minden újabb adag sütése előtt elkeverjük a tésztát.)
  • Felforrósított, halványan olajozott serpenyőben jó tenyérnyi lepényeket sütöttem a tésztából.
  • Fokhagymás tejföllel tálaltam.

28 megjegyzés:

  1. A lepkepotyi a kedvencem:) Holnap csinálok is!

    VálaszTörlés
  2. Milyen elegánsak ezek felgöngyölt cicegék, csak amúgy kívántatják magukat!
    Mostanában többször készítek, nagyon szeretjük!!!

    VálaszTörlés
  3. Mennyi nevét gyűjtötted össze ennek az ételnek! Nálunk cukkinifasírt, de tökből is készítem. Nagyon helyesek így feltekerve, első ránézésre és a nevéről nem is gondoltam volna, hogy erről van szó.

    VálaszTörlés
  4. De vicces név, hallottam már, de nem tudtam, hogy mit is takar:) Ezt az ételt én is szeretem és szoktam is sütni. Ezek a kis tekercsek nagyon helyesek, előételnek be is fogom így dobni a vendégeimnek, nagyon jó ötlet:)

    VálaszTörlés
  5. Micsoda?!...cicege, berhe, cicedli, lapotya, lepkepotyi, macok?!...mosolyra húzodott a szám ezeket a mesés elnevezéseket olvasva! Nem is tudtam, hogy egy ételt ilyen sokfajta névvel lehet illetni! Én három elnevezését ismertem: lepcsánka, görhöny, tócsni! De egyik sem tetszik annyira, mint a most megismert matutka, recsege, pacsni! Egyébként a cukkinis verziót (amit gyönyörűen tálaltál - mesésen néznek ki így feltekerve!) én személy szerint jobban szeretem, mint a krumplisat és nem csak magában, hanem páldául szaftosabb ételek mellé (pl. pörkölt, sörös ételek...) köretként is szoktam készíteni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor mondok még egy elnevezést, hogy bővüljön a szótár. A családunk több generációra visszamenőleg kremzlinek hívja. Egyébként mindegy mi a neve, a lényeg, hogy nagyon finom. Mindenkinek egészségére!

      Törlés
  6. Nálunk matutka :) De remek ötlet cukkíniből. Ki kell próbálnom az biztos :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zalában prósza, hogy még egy elnevezéssel bővítsem a listát.

      Törlés
  7. Mindig van új a nap alatt,későn érő típus vagyok,de ide találtam!!!Látom választék lesz,csak időm és kedvem legyen!!!:):

    VálaszTörlés
  8. Ha lereszelés után besózod, és hagyod állni 10-20 percet, majd kinyomkodod a levét, akkor nem ereszt maga alá :)))), és jobban sül.
    NÁlunk is nagy kedvenc. :-)

    VálaszTörlés
  9. Én is kedvelem a cicegét. Sokfélekép készítettem már, néhányat fel is tettem a blogomra, de eddig mindig krumpli volt az alap. Kipróbálom cukkiniből is. Köszi az ötletet.

    VálaszTörlés
  10. Még nem hallottam a cicegéről, de nagyon tetszik! Szépen, gusztán tálaltad....

    VálaszTörlés
  11. Ez csúcs-szuper, és mennyi elnevezése van! :-) Imádom a cukkini minden formáját, így mentettem is a receptet!

    VálaszTörlés
  12. Nagyon guszta, tetszenek a nevek, sokat nem is hallottam:) fokhagymás tejföllel meg nem lehet elutasítani:)

    VálaszTörlés
  13. Gyönyörűen tálaltad.
    Én is szoktam hasonlót készíteni,de feltétlenül kipróbálom ezt a variációt is.

    VálaszTörlés
  14. Szezon van, látszik:) nagyon guszták a lepénykéid. Máginál láttam, hogy csombort tett bele és kipróbáltam. Nagyon talál a cukkinivel:) és úgy a jó, fokhagymás tejföllel!

    VálaszTörlés
  15. Szuper! Már várnak a cukkinik a hogy elkészítsem!!

    VálaszTörlés
  16. Köszönöm mindenkinek, próbáljátok ki, tényleg nagyon finom! :)

    VálaszTörlés
  17. Mekkora ötlet így szervírozni, nagyon guszta!:)

    VálaszTörlés
  18. Nagyon jó a recept, már sütöttem így! Próbáljátok ki karalábéval is, nagyon finom,csak erőteljesebben kell borsozni !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Karalábéból még nem sütöttem, de most kíváncsivá tettél, ki fogom próbálni! :)

      Törlés
  19. A Mi környékünkön a cicege reszelt krumpliból készül. Más néven bere, tócsni.

    VálaszTörlés
  20. Én céklábol szoktam csinálni , nagyoooooooon finoooom! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Céklával sem lehet rossz, kipróbálós lesz, köszi! :)

      Törlés
  21. Ez nagyon jó ötlet, én is így fogom tálalni. Én reszelt sárgarépából is szoktam ilyet készíteni,az is nagyon finom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Répából még nem próbáltam, a cékla mellett répából is ki fogom próbálni. :) A cukkinis nekünk nagyon-nagyon bejött. :)

      Törlés
  22. http://blikkruzs.blikk.hu/konyha/tocsni-lapcsanka-cicege-mindegy-ez-egy-csoda-recept/q04rm95

    VálaszTörlés