vasárnap, június 24, 2012

Érettségi

Az utóbbi napok nálunk ismét az érettségiről szóltak, csütörtökön-péteken-szombaton érettségizett Csilluék osztálya, tegnap kapták meg az érettségi bizonyítványt. Csillu péntekre volt beosztva, szerencsére reggel 8-ra, úgyhogy nem kellett végigizgulnunk az egész délelőttöt. Sütöttem is, képek sajnos most nincsenek, mivel csütörtökön éjszaka sütöttem (hajnalban feküldtem le), pénteken kora reggel pedig már vittük be a sütiket. Azért meg tudom mutatni, milyen sütiket vittünk: Andi konyhájából az egyszerű banános sütit, és Levendulalánytól a sült fokhagymás-magos rudacskákat. A sós süti egyértelműen nagyon jó kis rágcsa, garantáltan lesz még ismétlés és bejegyzés is. A banános süti talán túl egyszerűnek tűnik, mégis jó választás volt. Azt kérték ugyanis, hogy a nagy melegre való tekintettel: ne legyen krémes, ne legyen csokis, lehetőleg gyümölcsös legyen és könnyen, egyszerűen fogyasztható. Szerintem ez a desszert valamennyi kritériumnak megfelel, és nagyon ízlett a vizsgáztatóknak és a vizsgázóknak is, gyorsan fogyott, nagy sikere volt.
Szóval az érettségi: 23 évvel ezelőtt, amikor én érettségiztem, nem volt még előrehozott vagy közép- és emelt szintű érettségi. Érettségiztünk magyarból, matekból, töriből, egy nyelvből és egy választott tantárgyból, aztán pedig mentünk felvételizni a hőn áhított felsőoktatási intézménybe. Ma már nem kell külön felvételizni, a pontszámot az év végi jegyek és az érettségi eredmények adják. Plusz pontok szerezhetők pl. nyelvvizsgával vagy emelt szintű érettségivel.


Csillu töriből emelt szinten vizsgázott, ami azt jelenti, hogy írásbelin egy 40 oldalas (!), tesztből és esszéből álló kérdéssorra kellett válaszolniuk, szóbelin pedig nem tételeket, hanem témaköröket húztak, ezen belül kaptak kérdéseket. Az osztályfőnök és történelem tanárok véleménye szerint az idei emelt töri nehéz volt, ezért nem rossz a 87 %-os eredmény, bár őszintén szólva többre számítottunk. A szóbelin kihúzott történelem témakör, illetve tételek:
  • történelem: Az 1956-os forradalom és nemzetközi háttere
  • magyar irodalom: Arany János nagykőrösi balladáinak műfaji és tematikus jellemzői
  • magyar nyelv: A retorika alapjai, a szónoki beszéd felépítése
  • társadalomismeret: A határon túli magyarok számának, helyzetének ismertetése, kisebbségi jogaik; Genetika, testi adottságok, személyiség
A végeredmény pedig így néz ki:


Most pedig arra várunk, hogy az össz pontszám mire lesz elég. Miután januárban óriási pofon érte a most végzős évfolyamot (meg persze a következőket is) azáltal, hogy jelentősen megnyirbálták az államilag finanszírozott helyek számát, nem tudjuk, mire számíthatunk. Ráadásul a tavalyi max. 480 pontos rendszer idén max. 500 pontos, igazából még viszonyítási alapunk sem nagyon van. Várunk türelmesen, aztán majd meglátjuk, mire elég az elért eredmény. Közben még erősen gondolkodunk a sorrenden, illetve a korábban beírtak esetleges törlésén, mivel ilyen módosításokra még van lehetőség. Túl vagyunk az érettségin, ami óriási megkönnyebbülés az egész családnak, ugyanakkor szorítunk továbbra is, hogy oda vegyék fel Csillut, ahová igazán szeretne bejutni.
Ti le tudnátok most érettségizni? Persze biztosan igen, hiszen annak idején is letudtunk, de látva a tananyagot és a kidolgozott tételeket, hát, ma már sokkal nagyobb a követelmény. Köszönöm, hogy végigolvastátok a bejegyzést, elnézést, ha valakit ezzel untattam. Ígérem, legközelebb gasztro tárgyú bejegyzéssel jövök. :)

30 megjegyzés:

  1. Gratulálok Csillának, ez azért nagyon szép eredmény!! :) Remélem minden úgy sikerül majd, ahogy szeretnétek! Szorítok! :)

    VálaszTörlés
  2. Gratulálok Csillának, szuper az eredménye, szorítok, hogy minden úgy sikerüljön, ahogy szeretnétek.

    VálaszTörlés
  3. Nagy gratula neki! Nagyon ügyes lány! Kívánok neki további sok sikert!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Átadom, nagy puszi kíséretében! Köszönjük! :)

      Törlés
  4. Elsőként is gratulálok Csillának, ez azért szép eredmény. Persze az izgulás érthető, hisz a jövőjéről van szó.
    Hogy le tudnék-e most érettségizni? Inkább azt válaszolnám, nem szeretnék. Elég rémálom visszagondolni azokra az időkre, azért akkor sem volt könnyű. Most meg izgulhatok az enyémért: 8. osztályos lesz, lassan döntenünk kell a hogyan, hova továbbról.
    A magyar nyelv tételtől meg libabőrös lettem:-) Most tuti bukta lenne nekem...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így éreztem én is, nemigen szeretnék most érettségizni. Nem irigyellek a döntést illetően, sem általános iskola végén, sem a gimi végén nem egyszerű jó döntést hozni! Azért bízzunk benne, hogy sikerül! :)

      Törlés
  5. Gratulálok a lányod(hoz)nak! :) A fiam is most érettségizett, közel sem ilyen jól, de az Ő helyzete speciális, így azt mondanám, hogy határtalanul boldog vagyok, hogy sikerült neki leérettségiznie!! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük! :) A lényeg, hogy túl vannak/vagyunk rajta, nagy mérföldkő mindannyiunk életében! :)

      Törlés
  6. Gratulálok Csillának, igazán büszke lehet erre a szép eredményre! Én sajnálom a mai fiatalokat, mert óriási mennyiségű tananyagot kell megtanulniuk, sok teher nehezedik rájuk, és még így sincs biztosítva a jövőjük.
    Eszti szeptemberben 8. osztályos lesz - mint Gerdinél ahogy látom -, és bizony előre félek az egésztől, hogy felveszik-e a gimibe amit kinéztünk.
    Nem izgulnék nagyon a helyetekben, mert biztosan sikerül amit elterveztetek, ha pedig mégsem úgy alakul, a sors még jobb lehetőséget kínál majd. Puszi és azért én szorítok!! :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönjük, aranyos vagy! :) Megsúgom, hogy nagyon büszke vagyok rá, annak ellenére, hogy nem maximális, nagyon-nagyon szép a teljesítménye! :) Nem irigyellek a továbbtanulást illetően, nem egyszerű döntés egyik korban sem! :)

      Törlés
  7. Hű Hankka, gratulálok!!!! Ez a bizonyítvány gyönyörű, szerintem az ég világon semmi okotok aggódni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük, a ponthatár várhatóan igen magas lesz, úgyhogy tényleg türelmetlenül várjuk, meg persze gondolkodunk erősen a sorrend-változtatáson! :)

      Törlés
  8. Én is szeretnék gratulálni ehhez a szép eredményhez, ennél jobb már nem is lehetett volna :) Ilyen eredménnyel biztosan felveszik oda, ahova szeretne.
    Kérdezed, hogy le tudnánk-e most érettségizni? Hát a mostani anyagból én biztosan nem, már amikor a lányom érettségizett, évekkel ezelőtt, akkor is nagy volt a követelmény. Én még az "ősidőkben", 77-ben érettségiztem, akkor még jól ment :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen! :) A mostani anyagból persze én sem tudnék leérettségizni, meg sokat kopott is a tudásom az évek alatt. De ha mi is az iskolapadban ülnénk és tanulnánk ezerrel, azért biztosan menne! :)

      Törlés
  9. Gyönyörű eredmény született, emelem kalapom és gratulálok hozzá!!! Még egy hónap kb. ugye, mire kijönnek a pontszámok?

    Érettségi? Fene tudja. Nyilván ma máshogy és mást tanulnak a gyerekek, mint mi, s máshogy is követelik meg. Ugyanúgy paráztunk tőle, mint ahogy most ők :-) Egyébként milyen visszhangja volt az érettséginek úgy összességében, nagyon nehéz volt? Mit mondtak az érintettek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük, Viki, igen, kb. egy hónap múlva ponthatárok. :) Az érintettek szerint - meg ahogy láttam rajtuk - a középszintű érettségi nem volt nehéz, talán egyik tantárgyból sem. Az emeltnél a törit, a kémiát és a bioszt tartották a szokottnál nehezebbnek. :)

      Törlés
  10. Én gratulálok a szép érettségihez. A emelt töris százalék nagyon szép. MAgyar-töri szakos vagyok, társadalomismeretből is szoktam vizsgáztatni. A régi érettségihez képest az én tárgyaimból középszinten az érettségi nem nehéz, ezt 2005 óta állítom.A jeleshez tényleg kell tudni, de egy kettes-hármas szinthez elég, ha jól tud valaki szöveget értelmezni, forrásokat megnézni(nem értelmezni, csak információkat kikeresni belőlük) Az emelt szint egy más típust képvisel, de megcsinálható jól. És nálatok sikerült is!
    Az Arany-tétel a kedvencem lenne, imádom a balladákat, én is adtam tételnek a most érettségiző osztályaimnál.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Macus, köszönöm, hogy benéztél és köszönöm a gratulációt! :) Te igazán kompetens vagy a témát illetően, egyébként én is úgy láttam, hogy a közép szintűvel nem volt különösebb gond. :) Az Arany-tételnek Csillu is nagyon örült, ez volt az egyik kedvence, és szerencsés kézzel húzott tételt! :)

      Törlés
  11. Gratulálok a lányodhoz - nem csak nagyon szép leányzó, hanem nagyon okos is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gabi, aranyos vagy, nagyon köszönjük, Csillu nevében is! :)

      Törlés
  12. Gratulálok a szép eredményhez Csillának! Büszke lehetsz rá! :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Petra, nagyon köszönjük, hidd el, az vagyok! :)

      Törlés
  13. Én nem vállalkoznék egy újabb éretségire, az biztos:)A lányom most vizsgázik 8-ik végén, de az anyagot látva, még azt sem vállalnám fel. Mindent a maga idejében:)
    További sok sikert nektek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, akkor nálatok is volt nagy tanulás! Köszönjük a jókívánságot! :)

      Törlés
  14. Gratulálok a leánykádnak!Nagyon ügyes!

    VálaszTörlés
  15. De gyönyörű eredmények! Pont olyan szép, amilyen okos is ez a lány, de jó lehet az ő anyukájának lenni :-) Hááát, most valahogy nem szívesen érettségiznék, tiszta szerencse, hogy jó pár évvel ezelőtt már letudtam... mindig úgy együttérzek az összes érettségizővel, szerintem nagy dolog ez, és mégiscsak az első igazán nagy és komoly megmérettetés... de Csillának csuklóból ment! :-) Gratulálok nektek sok szeretettel!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Évi, olyan aranyos vagy, köszönjük szépen! :) Csillunak az első igazi megmérettetés pár éve a közép-, majd a felsőfokú nyelvvizsga volt, de elsőre megoldotta mindkettőt, és azt kell mondjam, most, az érettségijén is kettőnk közül én izgultam jobban! :) Csak így vegye a későbbiekben is az akadályokat... :)

      Törlés