szombat, június 09, 2012

Eperdzsem, Levendulás meggy-eperdzsem

Anyukámék jóvoltából minden évben viszonylag nagyobb mennyiségű, nagyon finom, jóízű eperhez jutunk ilyentájt. Amellett, hogy degeszre esszük magunkat, készítek belőle levest, desszertet, minden évben készül pár üveg dzsem is, mindig ugyanazzal a módszerrel. Idén a hagyományos dzsem mellett készítettem egy adag levendulás-meggyeset is, nagyon finom lett. A képeken is látszik talán, hogy a meggyes változat mennyivel sötétebb, kellemesen érződik benne a meggy és az eper íze is, sőt, még a levendulát is ki-kiérezni belőle. Sok sikert hozzá!


Hozzávalók az eperdzsemhez:
  • 2 kg eper (tisztán mérve)
  • kb. 60 dkg cukor
  • 1 tasak (80 g) Knorr dzsem kocsonyásító és tartósító


Hozzávalók a levendulás meggy-eperdzsemhez:
  • 1 kg eper (tisztán mérve)
  • 1 kg meggy (tisztán, magvalva mérve)
  • kb. 1 evőkanálnyi levendulavirág
  • kb. 65-70 dkg cukor
  • 1 tasak (80 g) Knorr dzsem kocsonyásító és tartósító

  • Az eperdzsemhez megtisztítottam az eperszemeket, tisztán kell lennie 2 kg-nak.
  • Ezután megmostam, majd nagy lábasba tettem és rászórtam a cukrot.
  • Finoman átkevertem, és kb. negyedóráig állni hagytam.
  • Ezután főzni kezdtem, amikor felforrt, alacsonyabbra állítottam a lángot, és szépen lassan addig főztem, amíg szép tiszta lett, elfőtte az összes habot. (A tasakon lévő utasítás szerint 15 percig kell főzni, de ekkor még teljesen habos. Én tovább szoktam főzni, egészen addig, amíg az összes hab eltűnik róla.)
  • Ekkor elzártam alatta a gázt, majd 2-3 adagban hozzáadtam a dzsem kocsonyásítót, mindig jól elkeverve.
  • Azon forrón sterilizált üvegekbe szedtem a dzsemet, lezártam, és szobahőmérsékleten hagytam lehűlni.
  • Este készült, reggelig a konyhában hűlt, ekkor került a kamrapolcra.


  • A levendulás dzsemhez megtisztítottam és megmostam az epret és a meggyet, a meggyet kimagvaltam. Mindkét gyümölcsnek tisztán mérve kell 1-1 kg-nak lennie.
  • A levendulaszárról lecsipkedtem a virágokat.
  • Nagy lábasba tettem a gyümölcsöket és a virágzatot, rászórtam a cukrot, és finoman átkevertem.
  • Innen elkészítése megegyezik az eperdzsemével, tehát egy kis állás után megfőztem a dzsemet (a habját teljesen elfőzve), majd elkevertem a zselésítővel, és mehetett is az üvegekbe.
  • Szobahőmérsékleten hagytam lehűlni, ezután kerültek a kamrába.

19 megjegyzés:

  1. NAGYON FINOMAT KÉSZITETTÉL ÉS MILYEN JÓ LESZ MAJD TÉLEN!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy kevéske kimaradt, ma reggel friss fehér kenyérrel, vajjal ettük meg, nagyon fincsi! :)

      Törlés
  2. Nagyon különleges dzsemeket főztél, finomak lehetnek :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katalin, mindkettő finom, nem is tudom, melyiket szeressem jobban?! :)

      Törlés
  3. A mi epreink idén nem nőttek meg, talán majd most, végre esik az eső:-) Igaz, nem is teremne akkora mennyiség, hogy lekvárt főzzek belőle...
    A meggyes-levendulás nagyon érdekes, bevállalnék egy kóstolót:-) Mutatósak az üvegek azzal a bájos mintás anyaggal lekötve!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerencsére mifelénk esett is, meg persze locsoltunk is, így igazán szép és finom eper termett. A levendulás-meggyes nagyon fincsi, olyan... levendulás-meggyes ízű! :D

      Törlés
  4. De jó neked:) Csodás dzsemeket készítettél, levendulásat még sosem ettem, nagyon kíváncsi lennék az ízére:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony nincs is jobb a kertünkben termő finom epernél, nagyon jó ízű a belőle főzött dzsem! :)

      Törlés
  5. Csatlakozom Gerdihez:( Sajnos nálunk a szárazságtól visszafelé fejlődtek az eprek, pedig anyukámnak rengeteg szokott lenni. Most esik dögivel, bezzeg amikor kellett volna.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálunk szerencsére jó volt a termés, szép is, finom is, sok is! :)

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
  6. Csodás dzsemek, én is szoktam készíteni, de sosem teszek bele semmi tartósítószert, a cukortól így is prímán eláll :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amikor főztem, eszembe is jutott, hogy olyan szép sűrű, lehet, hogy kocsonyásító és tartósítószer nélkül is megállná a helyét! Jövőre megpróbálom tartósítószer nélkül, most biztosra mentem! :)

      Törlés
  7. Nagyon jól hangzik mindegyik! :) Biztosan nagyon finom is :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Finom bizony, nem is tudtam ellenállni! :) (Friss fehér kenyér, vaj, dzsem... nagyon finom volt!) :)

      Törlés
  8. Már van nálatok meggy? Érdekes párosítás eperrel, megkóstolnám!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Van ám, valamilyen korai fajta. Finom az eperrel, kicsit savanykásabb lesz tőle a dzsem, ezért picit több cukorral főztem. :)

      Törlés
    2. Ma voltam a piacon és te jutottál eszembe:) meggyet láttam és vettem is. Azt mondta a néni, hogy cseresznye- meggynek hívják azért, mert a cseresznyével egyszerre érik. Korai fajta:)és gyönyörű nagy szemü.

      Törlés
    3. Anyukámtól kaptam a meggyet, meg is kérdezem majd, milyen fajta. Az biztos, hogy nem volt nagyszemű! :)

      Törlés