szerda, január 11, 2012

Brassói csirkepecsenye

A brassói aprópecsenye készítésének már nagyon sokféle változatát láttam, és elsősorban nem a hús fajtájáról, hanem az elkészítés módjáról beszélek. A húst és a burgonyát általában külön-külön készítik el, és a végén keverik össze. A burgonyát lehet héjában főzni és utána sütni, lehet csak sütni, de olvastam már fagyasztott hasábburgonyával készített brassói receptet is. A húst is többféleképpen lehet elkészíteni, ez nagyban függ persze a hús fajtájától is. Eredetileg a brassói szűzpecsenyéből készül, de szűzpecsenye helyett kerülhet bele sertéscomb, -lapocka, -tarja, borjúhús, pulyka felsőcomb-filé, vagy csirkemellfilé, mint most nálunk. Háromgenerációs családban felnőve nagymamámtól és anyukámtól tanultam főzni-sütni, így a brassóit is úgy készítem, ahogyan anyukámtól láttam. A sütés előtti este bepácolom külön-külön a húst és a krumplit, majd másnap tepsibe téve finoman összekeverem és együtt sütöm. Ha van kedvetek, írjátok meg, nálatok hogyan készül ez a finom étel! Sok sikert hozzá!


Hozzávalók:

  • 1-1,5 kg burgonya
  • 70-80 dkg csirkemellfilé
  • só, bors, ételízesítő, majoránna
  • 2 fej vöröshagyma
  • 6-8 cikk fokhagyma
  • olaj




  • A sütés előtti este meghámozom és megmosom a burgonyát, kb. 2 centis kockákra vágom, és váltott vízben többször átmosom, majd jól lecsepegtetem.
  • A csirkemellfilét is hasonló nagyságú kockákra vágom.
  • A burgonyát és a csirkemell-kockákat külön-külön jól záródó tetejű edénybe teszem.
  • A vöröshagymákat és a fokhagyma gerezdeket megtisztítom, apró kockákra vágom.
  • A felaprított hagyma egyik felét a burgonyához, másik felét a húshoz adom.
  • Mindkettőt fűszerezem sóval, őrölt borssal, kevés ételízesítővel és majoránnával, majd kevés olajat is ráöntve finoman összekeverem.
  • Ebben a hagymás, fűszeres pácban érlelődnek másnapig.
  • Másnap a burgonyát és a húst is nagy tepsibe öntöm, finoman átkeverem. (Az edény aljában lévő, sótól kiengedett fűszeres levet is aláöntöm.)
  • Kb. 210 fokos sütőben készre sütöm, közben - óvatosan, hogy ne törjem össze - többször megkeverem.


17 megjegyzés:

  1. Praktikus ez a módszer, kevésbé macerás, nem kell 2 edényt használni, s mosogatni.
    Az eredmény pedig guszta.
    A klasszikus brassóiban nincs majoranna, de én is teszek bele, meg piros paprikát, ami szentségtörés. Van, aki még zöldborsót is ad hozzá.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Engem megfogott, hogy nem kell 2 edényt használni, s mosogatni, az ilyesmire én kínosan odafigyelek, csakhogy miután elolvastam, hogy külön-külön jól záródó dobozban pácoljuk a hozzávalókat, akárhogy számolom ez minimum 3 edény + 2 fedő, akkor miről is beszélünk? :) Ezt leszámítva egy nagyon jó kis recept, sajnálom, hogy túl lett marketingezve.

      Törlés
  2. Szívből gratulálok a bloghoz! Visszaolvastam, és nem mentettem el külön külön a recepteket, csak simán a blog címét tettem biztonságos, mindig elérhető helyre :) (Juj, nekünk mindig van a brassóiban piros paprika és zöldborsó is)

    VálaszTörlés
  3. Hobbychef, tényleg nem macerás, ezért is szeretem így készíteni, ráadásul nagyon finom! :)

    Sziranszki, aranyos vagy, nagyon-nagyon köszönöm! Pirospaprikát és zöldborsót nem szoktam tenni bele, de ha ti így szeretitek, akkor miért ne?! :)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon ötletes és praktikus! Nálunk krumpli kockára vágva kisüt. Sertés kiklopfol vékonyra, darabol, fűszerez pici bors, fokhagyma, serpiben kisüt. Egy tálban összekever a krumplival és fűszerpaprikával.

    VálaszTörlés
  5. Én már sütöttem tepsis brassóit Biankától kétszer is, de van egy sajátom ahol a hús külön készül és bizony én is teszek bele majorannát! Azt hiszem ideje elkészíteni, akkor fel is teszem!! :)

    VálaszTörlés
  6. De jó, hogy benéztem!:) Csirkéből még sosem próbáltam brassóit készíteni. De ez mától megváltozik:))

    VálaszTörlés
  7. Finom nagyon csirkéből is! Guszta a fotón. :)

    VálaszTörlés
  8. Tea, a legtöbben szerintem így készítik, próbáld ki, sokkal egyszerűbb! :)

    Barbi, kíváncsian várom a te verziódat is! :)

    Roza, a csirkemellel omlós, sertéshússal készítve inkább parázsnak mondanám! :)

    Petra, köszönöm! :)

    VálaszTörlés
  9. Nálunk a csirkemell a legkelendőbb étel, így gyakran készítek ilyesmiket. Mivel a majorannát imádom, így az is van benne rendesen. Nagyon guszta lett a brassói csirkéd:)

    VálaszTörlés
  10. Nagyon étvágygerjesztő ezúttal is az ételed!
    Én már többféleképpen készítettem brassóit, de abban megegyeznek, hogy a krumplit és húst külön sütöttem és végül összekevertem. Változott a husi, a krumpli formája, a fűszerezés. Így még nem készült, de nagyon tetszik, kipróbálandó!

    VálaszTörlés
  11. Csatlakozom, nagyon guszta lett! Én is külön- külön sütöm, de kipróbálom majd így is. A Zöldbablevesedet főztem meg , valami isteni finom lett, köszi!!, ha sikerül lefényképeznem, majd felteszem. :)))

    VálaszTörlés
  12. Trollanyu, köszönöm! :)

    Gerdi, én mindig együtt sütöm, egyszerű és finom! :)

    Csilla, örülök, hogy kipróbáltad, és hogy ízlett is a leves! :)

    VálaszTörlés
  13. Nagyon jól néz ki a brassóid > olyannyira, hogy meg is éheztem rá. :) (komolyan)
    Eddig még nem készítettem csirkemellből, de biztos, hogy finom úgy is. ...és nem szoktam előző este bepácolni sem, de jó ötletet adtál vele. :)
    Mint ahogy Barbi írta, néha szoktunk beletenni majorannát mi is, de nem mindig.

    VálaszTörlés
  14. Engedd meg, hogy felhívjam a figyelmedet erre a pályázatra. A hungarikumokról szóló fotókkal (étel, ital, bármi) lehet nevezni, klassz díjakért.
    http://reformkorikonyha.blogspot.com/2012/01/te-hogyan-latod-hungarikumokat-palyazat.html

    VálaszTörlés