péntek, december 30, 2011

Kalocsai sajtos ropogós

Még mindig karácsonyi süti, a sósak közül. A recept nagyon-nagyon régi, gyerekkoromban nagymamám sütötte, később anyukám örökölte a sütőt, tőle kértem el, ha ilyen sósat akartam sütni. Mára pedig úgy alakult, hogy nálam van a tallérsütő, és anyukám kéri el néha-néha. Fogalmam sincs, hogy ez a sós süti mitől kalocsai, de az biztos, hogy nagyon szeretjük. Nem mondom, hogy fél óra alatt kész, de megéri a ráfordított időt, mert kiadós. Előre is el lehet készíteni, nagyon jól eláll. Persze ilyen gondunk nem szokott lenni, gyorsan fogy. :) (Anyukám régi receptes füzetéből sütöttem, amit nagy becsben tartok, féltve őrzöm. És nem azért van áthúzva a füzetben, mert nem jó, hanem mert már átírásra került. :)) Sok sikert hozzá!


Hozzávalók:
  • 1 kg finomliszt
  • 1 evőkanál só
  • 1 mokkáskanál őrölt kömény
  • 1 csomag sütőpor
  • 25 dkg Rama margarin
  • 10 dkg teavaj
  • 4 tojás
  • 3-4 evőkanál tejföl
  • 30 dkg reszelt trappista sajt


  • A lisztet gyúródeszkára szitáltam, majd elkevertem benne a sütőport, a sót és az őrölt köményt.
  • Apró darabokra vágva hozzáadtam a margarint és a vajat, és jól elmorzsoltam a fűszeres liszttel.
  • Végül belekerültek a tojások, a tejföl és a reszelt sajt is, és egynemű tésztává, cipóvá gyúrtam az egészet.
  • Négy részre osztottam, mindegyikből cipót formálva.
  • A cipókkal külön-külön dolgoztam tovább: egy-egy cipóból rudat sodortam, nekem kb. a gyúródeszka szélességének megfelelő hosszúságú, jó ujjnyi vastag rudakat sikerült gyártani.
  • A rudakat végül centis korongokra vágtam, ezeket tálcára rakosgattam (nem kell szép sorban, nyugodtan mehetnek össze-vissza, egymásra is).
  • Miután az összes tésztából ilyen kis korongokat készítettem, elkezdtem a sütést.
  • Ehhez a sütőt jó forróra melegítettem, és két korongot belehelyezve jól összenyomtam, pár másodpercig sütöttem az egyik, majd ugyanennyi ideig a másik oldalukat is (közepes lángon).



Egy érdeklődő hozzászólásra reagálva bemásolom a kalocsai ropogóst követő krémtúrós süti receptjét. :) Nem tudom, mennyire olvasható, az olaj 1 dl, és ha jól gondolom, közepes méretű tepsiben kell sütni. A töltelékhez a cukrot 25 dkg margarinnal kell kikeverni, a citromhéjat nem érdemes kihagyni belőle, a túró pedig áttörve kerül bele. Sok sikert hozzá, kedves Névtelen! :)

12 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta, biztosan nagyon finom is egyben. Jó ilyenkor szilveszterkor is.

    VálaszTörlés
  2. Mrita, tényleg finom, sajtos, ropogós! Szilveszterre is tökéletes! :)

    VálaszTörlés
  3. Már csak sütő kérdése az egész. Na ja, ha magácskának van, úgy könnyű! Emlékszem, régen lehetett ilyenben édeset is kapni. BUÉK BÉK BUÉK!!!)))

    VálaszTörlés
  4. Anyukám sütött ilyet, neki van sütője is! Azt hiszem elkunyizom tőle úgysem használja!! Nagyon finom, mi sajtos tallérnak hívjuk!
    Boldog új évet kedves hankka!! :)

    VálaszTörlés
  5. Régen én is sütöttem ilyet, sőt talán ugyanezt, mert annak is ez volt a neve. Sajnos a gáztűzhely lecserélésével ennek búcsút kellett intenem:(

    Kívánok nektek Boldog Új Évet!:)

    VálaszTörlés
  6. Tea, képzeld, most is lehet ilyen sütőt kapni! Bár szerintem nincs olyan jó minőségű, mint az én ezerévesem! :)

    Barbi, lehet, hogy úgy jársz, mint én, és nálad marad a sütő? Boldog Új Évet Neked is! :)

    Kata, igen, ezt csak gáztűzhelyen lehet sütni. Boldog Új Évet Neked is! :)

    VálaszTörlés
  7. Nagyon szépek, gusztusosak! Ebből azért lesz jó sok, igaz? Vajon az elektromos ostyasütőben is elkészíthető??
    Boldog Új Évet kívánok Neked és Családodnak! :)

    VálaszTörlés
  8. Csilla, én egy nagy műanyag dobozban tároltam, és az bizony tele lett, úgyhogy tényleg sok van belőle! Ha legközelebb sütök, elkérem anyukám elektromos ostyasütőjét, és kipróbálom! :) BUÉK Nektek is! :)

    VálaszTörlés
  9. Anyukámnak is van ilyen sütője, és használja is!!! Ilyet hozott ő is szilveszterkor!!! Nagyon szeretem, bár tényleg nem nevezhető pikk-pakk kész sütinek.

    VálaszTörlés
  10. Mónika, én most nagyobbakat sütöttem, így viszonylag "hamar" elkészültem vele! De mindig megéri a ráfordított időt és energiát, nagyon szeretjük! :)

    VálaszTörlés
  11. Szia! A kép alján el akar kezdődni egy másik recept, ( krémestúrós ? ) . Leírnád a receptet? Előre is köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :))) Lefotóztam a receptet és beillesztettem a bejegyzésbe. :) Jól kiszúrtad, finom sütemény! :)))

      Törlés