csütörtök, december 29, 2011

Jetty torta

Mát többen leírtátok, hogy a gasztroblog írása őszinte műfaj. Én sem kertelek, megmondom őszintén, hogy ez a sütemény nem került a nagy kedvencek, a többször elkészítendők sorába. Most elkészült, és ennyi. Persze ha valaki nagyon szereti a tömény édességeket, akkor nyugodtan készítse el, mivel nagyon tömény, nagyon laktató. Két falat után úgy éreztem, hogy ennyi éppen elég belőle. Egyébként jóízű, nem is lehet rossz, hiszen dió, meggy, mazsola, rum, kakaópor ízesíti a vajas krémet, csak nekünk túl sok. Arról nem beszélve, hogy a tésztájával sem boldogultam igazán, az eredeti recepthez képest - ami a Vidék Íze 2011. decemberi számában jelent meg - nálam még került a tésztába néhány kanál tejföl, ezzel lazítottam, mert egyébként túl sűrű volt az állaga. Önteni semmiképpen nem lehetett, még így is csak nagy küszködve tudtam a sütőpapírral bélelt tepsibe simogatni a tésztát. És még egy dolgon változtattam: nálam folpackkal bélelt őzgerincformába került a töltelék, erre tettem a lekvárral megkent tésztalapot. Eredetileg a lekváros tésztalapra félkör alakú halomban kell rányomkodni a tölteléket, szerintem praktikusabb őzgerincformában készíteni. Mindenesetre beírom a receptet, hátha valaki kedvet kap, esetleg módosítva elkészíteni. Sok sikert hozzá!


Hozzávalók:
a tésztához:
  • 20 dkg porcukor
  • 30 dkg rétesliszt
  • 15 dkg Rama margarin
  • 2 tojás
  • 1/2 csomag sütőpor
  • (nálam néhány evőkanál tejföl)
a töltelékhez:
  • a tésztalap 2/3-a összetördelve
  • 20 dkg dió
  • 20 dkg mazsola
  • 20 dkg porcukor
  • 4 evőkanál rum
  • 3-4 evőkanál magozott meggybefőtt
  • 5 dkg kakaópor
  • baracklekvár a kenéshez
a mázhoz:
  • 12 dkg ét tortabevonó
  • bő 1 evőkanál étolaj
a díszítéshez:
  • koktélcseresznye
  • karamellizált cukorba forgatott pirított mogyoródarabok


  • A tésztához kikevertem a porcukrot a margarinnal, a tojásokkal, majd hozzáadtam a sütőporral összeforgatott réteslisztet.
  • Sütőpapírral bélelt, kb. 24 x 35 cm-es tepsibe simogattam, és 180 fokos, előmelegített sütőben 15-20 perc alatt megsütöttem.
  • A sütőből kivéve hűlni hagytam, majd levettem róla a sütőpapírt.
  • Az őzgerincforma nagyságának megfelelő téglalapot vágtam a tésztából, a többit pedig összemorzsoltam (nem teljesen morzsa állagúra, voltak benne kisebb darabok is).
  • A diót műanyag zacskóba tettem,  és nyújtófával jól összetörtem, így az egyik fele olyan lett, mintha megdaráltam volna, a másik fele darabos maradt.
  • A porcukrot kikevertem a margarinnal, hozzáadtam a diót, a jól megmosott mazsolát, a rumot, a leszűrt meggybefőttet, az átszitált kakaóport és a tésztamorzsát, és kézzel egynemű masszává dolgoztam össze.
  • Folpackkal kibéleltem egy 32 cm hosszú őzgerincformát, kis adagokban beleraktam a tölteléket, kanállal mindig jól lenyomkodva, hogy egyenletesen kitöltse a formát.
  • Az egyben hagyott tésztadarabot megkentem sárgabaracklekvárral, és ügyesen a töltelékre fordítottam.
  • A lelógó folpackkal befedtem az egészet, és egy éjszakára hűtőbe tettem.
  • Másnap hosszú tálcára fordítottam a formából, a tetejéről lehúztam a folpackot.
  • A tortabevonót vízgőz fölött megolvasztottam az olajjal, és bevontam vele a süteményt.
  • Tetejét koktélcseresznye-szemekkel kiraktam, a két oldalát pedig megszórtam készen kapható, karamellizált cukorba forgatott pirított mogyoródarabkákkal.
  • Vékony szeletekre vágva tálaltam.

10 megjegyzés:

  1. Régen mi is csináltunk egy hasonló receptet, régi-régi családi recept. Abban nix meggy, viszont cukrozott narancshéj. Nem kell hozzá sütni, csak a kekszet olyan mis-másokra összetörni. Tök hasonlít a keksztekercs "tésztájához", csak nem olyan pépes. Mi is őzgerincbe tettük, folpackkal, legalább 1 éjszakára összeállni. Önteni azt sem lehet..szét is folyna. De csak közepesen tömény, mert a nagyobb keksz, illetve dió darabkák valahogy enyhítik.

    VálaszTörlés
  2. Tea, a töltelék állagával nem is volt gond, viszont túl tömény. Most néztem, hogy a képeken nem látszik, de van egy kb. centis tészta alapja a sütinek, na azzal megküszködtem! Nekem is van egy, az általad leírthoz hasonló kekszes őzgerincem, azt nagyon szeretjük!
    http://hankka.blogspot.com/2011/07/kekszes-ozgerinc.html

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm az őszinte véleményt. Megvan nekem is az újság, és ez a süti is esélyes volt a karácsonyi kínálatban, de mégsem került rá sor. Ha mégis elkészítem majd valamikor, akkor figyelembe veszem a tapasztalataidat.

    A másik oldalon lévő gesztenyés-meggyest viszont megcsináltam, és nagy sikerem volt vele. Szívesen ajánlom a figyelmedbe. :)

    VálaszTörlés
  4. Kriszti, kíváncsi leszek, neked hogy sikerül és mennyire ízlik! A gesztenyés-meggyest én is kinéztem magamnak. Köszi az ajánlást, milyen jó, hogy ilyen formában is lehet "eszmecserélni"! :))

    VálaszTörlés
  5. Jó, hogy őszinte voltál. Jól néz ki, de a túl tömény édességek nálam sem nyerők.
    A fotók gyönyörűek lettek.
    Boldog Új Évet kívánok!

    VálaszTörlés
  6. Petra, Boldog Új Évet Neked is! Lehet, hogy csak én fanyalgok, de mi sem szeretjük a tömény édeset! :)

    VálaszTörlés
  7. Annyi finomság van benne, jól is néz ki, de a nagyon édes sütiket mi sem szeretjük. Én jó ideje nem veszem meg a Vidék Ízét, így nem csábított el a recept, de némi változtatással el tudom képzelni. Ez meg nem áll tőlem távol:-)

    VálaszTörlés
  8. Pedig nagyon jól néz ki:)Egy kicsit átformálva el tudom képzelni, mert a túl édes dolgokat mi sem szeretjük. De a neve is érdekes, azért megjegyzem magamnak:)

    VálaszTörlés
  9. Én már készítettem ezt a sütit! A múlt században a 80-as évek legelején, talán egy Nők Lapja vagy Magyar Konyha lapban találtam a receptet- meg is van még az egyik füzetemben, mert beragasztottam. Úgy emlékszem ízlett is, csak túl édes volt nekünk is... Az összeállításával nem volt probléma, arra emlékeznék :) Megkeresem!

    VálaszTörlés
  10. Gerdi, eszembe is jutottál, lehet, hogy nekem is improvizálni kellett volna! :)

    Trollanyu, köszönöm! Kicsit csökkentve a cukor mennyiségét és változtatva a tésztán biztosan jobban ízlene! :)

    Vicuska, közben utánanéztem a neten, mindenhol szó szerint így szerepel a recept. Azt többen is írják, hogy nagyon édes, a tésztájával pedig ezek szerint csak nekem volt gondom. Mindenesetre a lapja nem az a tészta, amit bármikor szívesen elkészítenék. :)

    VálaszTörlés