vasárnap, november 06, 2011

Köménymagos kenyér

Nagyon régen sütöttem már kenyeret, talán akkor, amikor még jó volt a kenyérsütő gépünk. De aztán elromlott, a szervízben azt mondták, nem éri meg megcsináltatni, jobban járunk, ha veszünk egy újat. Aztán valahogy azóta sem vettünk, igazából nem is hiányzik. Nemrég viszont megláttam ezt a kenyeret, és miután püspökkenyér formában is lehet sütni, belevágtam. Be kell vallanom, amikor kivettem a sütőből, rögtön az jutott eszembe, hogy ezt a kenyérkét biztosan nem fogom posztolni, ugyanis kicsit sült lett a teteje. De olyan jó volt az illata, hogy nem is bírtam kivárni, amíg teljesen kihűl, langyosan levágtam a farát, és bepusziltam. Nagyon finom. Az állaga kicsit sűrű, gondolom, a rozsliszttől, a méztől és a köménymagtól viszont tényleg nagyon jó íze van, kicsit talán édeskés. Miután a gyerekek szerint is nagyon finom - "anya, ilyen kenyeret süssél máskor is" -, úgy döntöttem, mégis felkerül a blogra. Legközelebbi sütésnél talán fogom egy kicsit kelni hagyni, lehet, hogy könnyebb lesz a szerkezete. Az íze viszont így tökéletes, ahogy van. Sok sikert hozzá!


Hozzávalók 2 kenyérhez:
  • 5 dkg friss élesztő
  • 5 dl meleg víz
  • 1/2 dl méz
  • 3 evőkanál olíva- vagy repceolaj
  • 1/2 evőkanál só
  • 1/3 evőkanál őrölt köménymag
  • kb. 35 dkg finomliszt
  • 15 dkg rétesliszt
  • 20 dkg rozsliszt
  • 1 tojás


  • Az élesztőt egy tálba morzsoltam, és a testhőmérsékletű vízzel leöntve feloldottam.
  • A mézet, az olajat, a sót és a köménymagot a folyadékba kevertem.
  • A többféle lisztet hozzáadtam (a finomlisztet átszitálva), és a keveréket simára dagasztottam.
  • A tésztát két részre osztottam, külön-külön a sütőformának megfelelő nagyságú, hosszúkás cipóvá formáztam.
  • Két püspökkenyérformát kikentem vajjal, meghintettem zsemlemorzsával, majd beleigazítottam a két kenyércipót.
  • A tojást simára kevertem, és megkentem vele a cipók tetejét.
  • Hideg sütőbe tettem, a hőmérsékletet 200 fokra állítottam, és kb. 50 percig sütöttem. (Nekem elég hamar elkezdett pirulni a teteje, ezért a sütési idő első harmada után alufóliával letakarva sütöttem tovább.)

7 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki ez a kenyér! Én is egyre többször csinálom a kenyeret püspökkenyér formában (holott működik a kenyérsütő gépem).
    Ezt a receptet elkérem!

    VálaszTörlés
  2. Mónika, örülök, hogy tetszik! Ráadásul amellett, hogy illatos és finom, kb. egy óra alatt el is készül, hiszen nem kell keleszteni! :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szép lett a kenyér, s biztos finom is! Szép lyukacsos a belseje... én meg kétszer kelesztem a kenyeret, de minek?
    Mi már 3 kenyérsütő gépet fogysztottunk el, azóta sütőben sül a kenyerünk.

    VálaszTörlés
  4. Érdekes módszer, hogy nincs kelesztve, gondolom a nagyobb mennyiségű élesztő tehet róla :) Köménymagosat vajjal szeretem enni, akár csak úgy, magában is!

    VálaszTörlés
  5. Gerdi, tényleg nagyon finom! A gépekről pedig annyit, hogy ki van ez jól találva, hamar elromlik, javíttatni nem lehet vagy nem éri meg, és már vehetjük is az újat! :(

    Vicuska, szerintem is simán vajjal a legfinomabb!

    VálaszTörlés
  6. Tényleg nem kel keleszteni a kenyeret, és ilyen szép lyukacsos lesz??
    nagyon jól néz ki! felvéve a listára! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv nálam, kedves Ügyes kezek! :) Kelesztés nélkül lett ilyen a kenyérke, illetve hideg sütőben kezdtem sütni, tehát itt volt még egy kis ideje kelni. Kicsit tömény volt így az állaga, ezért gondolom, hogy nem árt neki, ha kicsit hagyjuk kelni. Egyébként ízre nagyon finom! :)

      Törlés