szerda, november 02, 2011

Jókai-bableves


Hozzávalók:
  • 50 dkg száraz tarkabab
  • 1 közepes füstölt csülök (kb. 1,2 kg)
  • 4-5 sárgarépa
  • 2 petrezselyemgyökér
  • 1 nagy vöröshagyma
  • 1/2 csokor zellerzöld
  • csípős paprikakrém
  • házi ételízesítő
  • 30 dkg füstölt kolbász
  • 1 púpozott evőkanál liszt
  • 3-4 gerezd fokhagyma
  • őrölt pirospaprika
  • 1/2 csomag (12,5 dkg) csipetke
a tálaláshoz:
  • friss kenyér
  • tejföl


  • A babot és a csülköt a főzést megelőző este külön-külön hideg vízbe áztattam, másnap mindkettőt leszűrtem.
  • A csülköt nagy lábasba tettem, felöntöttem annyi vízzel, amennyi jól ellepte, felforraltam, majd lefedve, kis lángon főzni kezdtem.
  • Közben megtisztítottam a zöldségeket, a sárgarépát és a petrezselyemgyökeret kisujjnyi hasábokra vágtam.
  • Amikor a hús félig megpuhult, hozzáadtam a babot, a zöldséghasábokat, az egészben hagyott vöröshagymát, és ízesítettem aprított zellerzölddel, paprikakrémmel és ételízesítővel.
  • Továbbra is lefedve, kis lángon készre főztem.
  • Közben a kolbászt felkarikáztam, serpenyőben zsírjára sütöttem.
  • Szűrőlapáttal kiemeltem, a visszamaradt zsírjából a liszttel rántást készítettem.
  • A tűzről levéve meghintettem pirospaprikával, hozzákevertem a zúzott fokhagymát, és hűlni hagytam.
  • A kész levesből kiemeltem a csülköt és a hagymát.
  • A kihűlt rántáshoz fokozatosan néhány merőkanálnyi levest adtam, kézi habverővel simára kevertem, végül besűrítettem vele az ételt.
  • Belefőztem a csipetkét, és még utánízesítettem, fűszereztem.
  • A húst falatnyi darabokra vágtam, és a kolbásszal együtt a levesbe raktam.
  • Friss kenyérrel tálaltam, tejfölt is lehet hozzá kínálni.
  • (A zöldségeket hasáb helyett karikákra is vághatjuk, és a vöröshagyma aprítva is kerülhet a levesbe; a csipetkét külön is kifőzhetjük, így adjuk az ételhez.)


A recept megjelent a Kifőztük gasztromagazin februári számában is.

6 megjegyzés:

  1. Ma én is bablevest főztem, bár csak simát, húsmentest, de elégedett voltam,mert végre mind megették a gyerkőcök. Jókai-félét még nem főztem, de szerintem ez is hasonló sikert aratna.
    Lesz almásrétes recept is?

    VálaszTörlés
  2. Hmmmmm...:)

    Nálunk a múlt héten volt "sima" bableves csülökkel, mindenki imádta a nyári bableves-elvonás után:) a tied is istenien néz ki!:)

    VálaszTörlés
  3. Tipikusan őszi-téli nagyon tartalmas, laktató leves. Legszívesebben ódát zengenék a fotóidhoz!!! :D

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szép leveske, jól átjön a képen az íze. Teljesen érzem az illatokat.))

    VálaszTörlés
  5. Gerdi, hozom az almás rétest is!

    Kata, köszönöm, nálunk is mindenki szerette, én is rég főztem bablevest!

    Vicuska, igyekszem!

    Teakert, örülök, hogy ennyire ínycsiklandóak és orrcsiklandóak lettek a képek!

    VálaszTörlés
  6. Áááá, jókai! Nagyon szeretem! :) Éppen a napokban gondoltam rá, hogy ideje lenne készíteni, de aztán valahogy kimaradt. Most azonban újra megjött a kedvem hozzá. :))

    VálaszTörlés