szombat, szeptember 03, 2011

Káposztás "kocka"

Ádám hetek óta nyaggat, hogy süssek neki káposztás pogácsát. A hét elején pedig azt találta ki, hogy csütörtökre, mire kezdődik az iskola, süssük meg a pogit, hogy azt tudjon tízóraira vinni. Nagyon szereti, teával pillanatok alatt eltüntet jó néhány darabot. Így készült nálunk a káposztás "kocka", ami igazából pogácsa lenne. Azért szabtam így, mert hajtogatott, leveles a tésztája, és ha a pogácsák szaggatása után a maradékot összegyúrjuk, az elveszíti levelességét. Így viszont nincs maradék, a téglalapra nyújtott tésztából ugyanis kockákat vágtam. Sok sikert hozzá!


Hozzávalók:

  • kb. 1,8 kg káposzta
  • 6 evőkanál olaj
  • 3 csapott evőkanál + 2 mokkáskanál cukor
  • 1 nagyobb fej vöröshagyma
  • őrölt bors, só
  • 1,5 kg finomliszt
  • 12 dkg zsír
  • 3 tojás
  • 7,5 dkg élesztő
  • kb. 7,5 dl tej
  • 1 tojás (a tetejére)


  • A káposzta külső, foltos leveleit eltávolítottam, félbe, majd tovább felezve negyedekre vágtam.
  • Kivágtam a torzsáját, majd legyalultam a káposztát.
  • Egy nagyobb lábasban az olajon a 3 evőkanál cukrot karamellizáltam, majd hozzáadtam a megtisztított és apróra vágott vöröshagymát, és megpirítottam a cukros olajban. A hideg hagymakockák miatt a karamellizált cukor megkeményedik, ettől nem kell megijedni, a káposzta párolása során szépen szétolvadnak ezek a kemény darabkák.
  • Hozzáadtam az apróra gyalult káposztát, ízesítettem sóval és őrölt borssal.
  • Közepes lángon, időnként kevergetve készre pirítottam a káposztát.
  • Az élesztőt egy kis zárható műanyag edénybe tettem, fakanállal szétdörzsöltem, hozzáadtam a 2 mokkáskanál cukrot, folyékony állagúra kevertem a cukorral.
  • Felöntöttem kb. 1 dl langyos tejjel, majd a tetejét rázárva hagytam felfutni. Amikor ledobta a tetőt, már nem zártam vissza rá, csak rátettem, és megvártam, amíg újra felfut az élesztő.
  • Közben a lisztet elmorzsoltam a zsírral és sóval.
  • Összegyúrtam a tojásokkal, a langyos tejjel és a felfutott élesztővel. A tejből nekem most kimaradt egy kicsi, mennyisége a liszt minőségétől és a tojás nagyságától is függ.
  • A tésztát pár percig dagasztottam, majd tiszta konyharuhával letakarva, meleg helyen kb. másfél órán át kelesztettem. (Gyönyörűen megkelt, szinte az egész deszkát beborította.)
  • Lisztezett gyúrólapon kb. 1/2 cm vastagságúra, téglalap alakúra nyújtottam.
  • A pirított káposzta felét egyenletesen rászórtam, rákentem.
  • Gondolatban négy részre osztottam, majd balról középig, jobbról középig behajtottam, végül középen, a tészták találkozásánál is kettéhajtottam a tésztát.
  • A tésztát 90 fokkal elfordítottam, újra téglalap alakúra nyújtottam.
  • Rákentem a maradék pirított káposztát, majd megismételtem az előző műveletet, az ún. dupla hajtogatást.
  • 10 perc pihentetés után újra elfordítottam 90 fokkal, nyújtottam és hajtogattam.
  • Újabb 10 percnyi pihentetés után kb. másfél ujjnyi vastag téglalappá nyújtottam a tésztát, majd egyforma, kb. 4 x 4 cm-es kockákra szeltem.
  • Sütőpapírral bélelt tepsire rakosgattam - nem túl közel egymáshoz -, majd a tetejüket enyhén felvert tojással megkentem. Az eredeti recept szerint reszelt sajttal meg kell szórni a tetejét, nekem a káposztás pogácsától kicsit idegen a sajt, ezért én ezt a műveletet elhagytam, de ez ízlés dolga, aki szereti, megszórhatja sajttal a tetejét.
  • Előmelegített sütőben, 180 fokon kb. 25-30 perc alatt készre sütöttem.

2 megjegyzés:

  1. De jó! Én is tervezem régóta káposztával töltött süti készítését, de ez teljesen elcsábított, ilyen lesz! Csak kisebb adag, mert a gyerekek nem káposztapártiak. Köszi az ötletet!

    VálaszTörlés