szombat, augusztus 20, 2011

Málnás gyümölcskosárka

Bár augusztus 20-a van, Szent István király, az államalapítás és az új kenyér ünnepe, nálunk a mai nap anyukám ünneplése is. A héten volt ugyanis a névnapja, és ma jött össze a család, hogy felköszöntse és megünnepelje őt. Anyukám, Isten éltessen névnapod alkalmából!

...egy nap, majdnem olyan, mint a többi,
de az emlék már a holnap poharát tölti,
és a holnap most még csak álomvilág,
ám a perc itt van, mosollyal nyit rád,
hogy legyen erőd, legyen hited,
amíg utadon terhedet viszed,
és tudj nevetni, játszani örömmel,
hogy a holnap szeretni jöjjön el,
napsugárral, esővel, szivárvánnyal,
a szívben tűzzel, a kertben száz virággal,
s hogy legyen, aki szeret, s ott van veled,
boldog névnapot kívánok neked!...

Ezzel a sütivel leptük meg anyukámat, mégpedig egy nagy tálcával. Nem ez a legegyszerűbben elkészíthető sütemény, de azért nagyon bonyolultnak sem mondanám. Meg kell sütni a kis kosarakat, hűlés után csokimázba mártogatni, dermedés után tölteni, és végül díszíteni. De megérte, mert nagyon mutatós, jól néztek ki egymás után szép sorjában a kis kosárkák. A bejegyzés még a kóstolás előtt született, bízom benne, hogy ízlik majd mindenkinek. Sok sikert hozzá!


Hozzávalók:
a tésztához:

  • 40 dkg Rama margarin
  • 60 dkg liszt
  • 20 dkg porcukor
  • 4 tojássárgája
  • 1 citrom reszelt héja

a töltelékhez:

  • 3 csomag vaníliaízű pudingpor
  • 6 csapott evőkanál kristálycukor
  • 1,2 l tej

a bevonathoz:

  • 15 dkg ét tortabevonó
  • 1,5 evőkanál étolaj

a díszítéshez:

  • friss málna


  • A hideg margarint elmorzsoltam az átszitált liszttel.
  • A többi hozzávalóval együtt gyors mozdulatokkal összegyúrtam, majd kb. 3 órára hűtőszekrénybe tettem.
  • Ezután a tésztából kb. 3,5 dkg-os darabokat csíptem, és ezeket a fém muffinsütő tepsi virág alakú kis mélyedéseibe nyomkodtam úgy, hogy egyenletes falvastagságot kapjak. Igazából kosárkaformába kell nyomkodni, ha így készítjük, lehet, hogy kb. 3 dkg-os tésztadarabkák is elegendőek kosaranként.
  • Villával megszurkáltam az aljukat, és előmelegített sütőben, 210 fokon 10-12 perc alatt megsütöttem.
  • Hagytam a kosárkákat teljesen kihűlni.
  • A csokimázhoz vízgőz fölött megolvasztottam a kis darabokra tördelt tortabevonót úgy, hogy közben hozzáadtam az étolajat is.
  • A kosárkák alját a csokiba mártottam, és sütőpapírral fedett tálcára rakosgattam őket.
  • Nálam egy éjszakán keresztül pihentek, reggel töltöttem őket, de az is elég, ha megvárjuk, amíg teljesen megdermed a csokimáz.
  • A pudingporból a cukorral és a tejjel a szokásos módon pudingot főzünk.
  • Kihűtjük, vagy többször megkeverve megvárjuk, amíg kihűl, csillagcsöves nyomózsákba töltjük, és megtöltjük vele a kosárkákat. Nem baj, ha marad pudingunk, a végén a díszítéshez felhasználhatjuk, illetve a gyerekek örömmel elfogyasztják a maradékot.
  • Végül tisztított, darabolt gyümölccsel díszítjük. Nálunk a jelentős részére málna került, amit nagyon óvatosan kell tisztítani. Nem folyóvíz alatt mosom, hanem egy kis tálkába vizet engedek, és ebben mostam, illetve inkább csak öblítettem egyesével a málnaszemeket, óvatosan, mert könnyen széthullik.
  • A gyümölcskosárkák egy részét - málna híján - negyedekre vágott eperdarabokkal, illetve szilvaszeletekkel díszítettem.
  • A gyümölccsel való kirakás után - ha maradt pudingunk - még tovább díszíthetjük pudinggal, vagy akár tejszínhabbal is, illetve színtelen tortazselével is be lehet vonni.


5 megjegyzés:

  1. Nagyon helyesek a kosárkák! Hogy finom is, afelől nincs kétségem. Nálatok még van friss málna? Nekem csak a fagyasztóban van...

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörűek, az ízüket pedig el tudom képzelni, hogy mennyire finom. :)))

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm, aranyosak vagytok! Ma már azt is tudom, hogy ízre is nagyon-nagyon finomak! A málna pedig a kertünkben terem, Petráékhoz hasonlóan folytonérő bokrunk van, díszítés előtt közvetlenül szedtem róla a málnát. :)

    VálaszTörlés
  4. De gyönyörűséges!!!! Van folytonérő málna? hol lehet ilyet beszerezni??!!

    VálaszTörlés
  5. Sajnos nem tudom, hol lehet beszerezni, mi a főnökünktől kaptunk évekkel ezelőtt néhány vesszőt, ma már szépen teremnek. :)

    VálaszTörlés