szombat, július 30, 2011

Meggyes trüffel torta

Nemrég ünnepeltük a kis keresztfiam negyedik születésnapját (Isten éltessen utólag is, erőben, egészségben, drága Máté!). Anyukám és a testvéremék számára egyértelmű volt, hogy én sütöm a szülinapi tortát, Máté kedvence pedig, mint szinte minden kisgyereké: a csokitorta. Komoly kihívás elé állított, mivel egy kb. 20 fős társaság ünnepelte a szülinapot. Szerencsére Citromhabnál ráakadtam a meggyes trüffel tortára, erre a csokisnál is csokisabb tortára, ez készült akkor emeletes verzióban. Mivel az akkori torta nagyon ízlett mindenkinek, apósom pedig holnap ünnepli a 68. szülinapját, neki is trüffel tortát készítettem, 16 szeletes változatban. A képen látható tortával tehát őt leptük meg ma, innen is nagyon sok boldog szülinapot kívánunk még egyszer! A díszítés nem a legszebb lett, de a torta éjszaka készült, a díszítés indulás előtt kora reggel, úgyhogy nem túl sok időm volt pepecselni vele. Miután trüffel tortát készítettem, és csak nagyjából voltam tisztában vele, hogy mi is az a trüffel, itt volt az alkalom, hogy utánanézzek. Tehát a trüffel jó esetben nem más, mint tömény csoki, mégpedig abból is a legjobb minőségű. Egyébként maga a név utal egyrészt a szarvasgombára, amelynek formájára ez a csoki emlékeztet, másrészt magára a töltelékre. Ami alapesetben nem más, mint a ganache krém, azaz étcsokoládé és tejszín elegye, amihez gyakran vajat is adnak. A lényeg, hogy csakis a legjobb alapanyagot lehet beletenni. Az ízesítés pedig már csak fantázia kérdése, a trüffel világában ez az igazi művészet. Ennyit a trüffelről, most pedig jöjjön a recept, ami szinte teljesen megegyezik a Citromhab által leírtakkal. Sok sikert hozzá!


Hozzávalók:
a kakaós piskótához:
  • 9 tojás
  • 21 dkg kristálycukor
  • 3 dkg kakaópor
  • 6 evőkanál olaj
  • 21 dkg finomliszt
  • 1 csomag sütőpor

a trüffel krémhez:
  • 6 dl tejszín (nálam Hulala)
  • 60 dkg étcsokoládé (nálam 55 %-os csokoládé pasztilla, az alsó képen látható)
  • 2 csomag vaníliás cukor
  • 2 evőkanál kristálycukor

a meggytöltelékhez:
  • 20 dkg magozott meggy
  • 2 evőkanál kristálycukor
  • 1 csomag vaníliás cukor


  • A krémet a torta sütése előtti napon este előkészítettem, vagyis a tejszínt felforrósítottam, de nem forraltam fel, hozzáadtam a csokoládépasztillát, és addig melegítettem kevergetve, amíg a csokoládé teljesen fel nem olvadt.
  • Lehúztam a tűzről, elkevertem benne a cukrot és a vaníliás cukrot. (A cukor mennyisége ízlés kérdése, nálunk ez a mennyiség vált be, kevesebb cukorral túl "keserű", túl tömény csokiízű volt a krém, de aki így szereti, az nyugodtan hagyja ki a cukrot vagy használjon kevesebbet.)
  • Amikor a krém lehűlt, hűtőbe tettem, ahol egy éjszakán keresztül pihent. Másnap a hűtőből kivéve elektromos habverővel alaposan kihabosítottam, krémesítettem.
  • Ezután következett a töltelék meggyes része: a meggyet felaprítottam, majd elkevertem a vaníliás cukorral és a kristálycukorral, és állni hagytam. Végül a torta töltése előtt jól lecsepegtettem. (Nálunk most befőtt meggyből készült, ehhez csak 1 evőkanák kristálycukrot kevertem, mivel maga a befőtt is cukros.)
  • A piskótához három lapot sütöttem a következőképpen: a sütőt előmelegítettem 180-190 fokra.
  • Egy 26 cm átmérőjű, kapcsos tortaforma alját sütőpapírral kibéleltem. (Ezt úgy a legkönnyebb elérni, ha szétkapcsoljuk a formát, az alsó lapot letesszük, befedjük sütőpapírral úgy, hogy a sütőpapír túlnyúljon a tortaforma alsó lapján, majd rátesszük a karimát, és rákapcsoljuk a tortaforma aljára. A kiálló sütőpapírdarabot késsel a forma mentén körbevágjuk, és már kész is.)
  • Szóval a három lapot külön-külön sütöttem meg: három tojást kikevertem 7 dkg kristálycukorral, jó habosra, krémesre.
  • Hozzáadtam 2 evőkanál olajat, és még ezzel is elektromos habverővel vertem 1-2 percig.
  • Ezután hozzászitáltam 7 dkg liszt, 1 dkg kakaópor és 1/3 csomag (4 g) sütőpor elegyét, és fakanállal óvatosan összeforgattam. (Nem szabad erőteljes mozdulatokkal keverni, csak nagyon finoman átforgatni az egészet, hogy ne törjük össze a szépen felvert habot.)
  • Végül a masszát a sütőpapírral bélelt tortaformába öntöttem, és az előmelegített sütőben, 180-190 fokon kb. 30 perc alatt készre sütöttem. (Elkészültét tűpróbával ellenőriztem.)
  • A fentiek szerint megsütöttem mindhárom kakaós lapot. Amikor kihűltek, eltávolítottam az aljukról a sütőpapírt, és összeállítottam a tortát.
  • Tortatálra helyeztem az egyik lapot, megkentem a trüffel krémmel (kicsit kevesebbel, mint a harmada), majd megszórtam a lecsepegtetett meggy felével.
  • Rátettem a második lapot, és finoman összenyomtam.
  • Ezt a műveletet még egyszer megismételtem.
  • Végül befedtem a harmadik lappal, a torta tetejét és oldalát vékonyan bevontam krémmel, majd tortafésűvel díszítettem az oldalát.
  • A maradék krémet nyomózsákba tettem, és díszítettem a torta tetejét. (A díszítést kedvünk és ízlésünk szerint variálhatjuk, nálunk most így sikeredett.)



4 megjegyzés:

  1. Szia Hankka! Megint eljött a Trüffelkrémtortád sütése,ami nagyon bejött a családnak,és amit nagyon köszönök.Ezennel kívánok,nagyon boldog karácsonyi ünnepeket,és boldog új évet,és még nagyon sok ilyen finom receptett. Kösznöm,Zsuzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zsuzsi! :) Annyira örülök, hogy így bejött nektek ez a torta, mi is nagyon szeretjük. :) Kívánok én is neked és családodnak békés, áldott karácsonyt és nagyon boldog új esztendőt! :) Üdvözlettel: Hankka

      Törlés
  2. Szia Hankka! Megint mint már töbször nagyon jól sikerült,az általad leírt Trüffeltorta,én most meggy helyett málnát tettem bele,hát ne tud meg milyen finom lett.A tükörmázat gondoltam egyett és készen vettem meg,nem mertem hozzálátni,mert féltem, hogy elcseszem,de nagyon szép lett,és nagyon finom! Köszönöm,ezt a szuper receptett. Zsuzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Zsuzsi, nagyon örülök. :))) El is hiszem, hogy málnával is nagyon finom volt, a tükörglazúrtól pedig ne félj, próbáld meg, biztosan sikerülni fog. :)

      Törlés